Je hebt een nieuwe website laten maken en deze staat online. Nu wil je natuurlijk weten wat de bezoekersaantallen op je website zijn. Hoe kun je hier achter komen?
Bezoekersaantallen op je website meten
Om de bezoekersaantallen op je website te meten zijn er verschillende mogelijkheden. De bekendste en de meest gebruikte is Google Analytics. Dit gratis statistieken programma van Google geeft een heleboel informatie over de activiteiten op je website.
De belangrijkste hoofdfuncties van Google Analytics zijn:
- Doelgroep
- Acquisitie
- Gedrag
- Conversie
Doelgroep
Het onderdeel Doelgroep in Google Analytics geeft inzicht in de bezoekers op je website. Je kunt o.a. zien:
- Hoeveel bezoekers je website heeft (je kunt een periode kiezen).
- Uit welk land, welke plaats deze bezoekers je website bezoeken.
- Hoe lang ze op je website verblijven.
- Wat voor browser en besturingssyteem zij gebruiken.
Acquisitie
Het onderdeel Acquisitie in Google Analytics geeft je inzicht in hoe bezoekers op je website terecht zijn gekomen. Je kunt hier o.a. zien:
- Via welk kanaal bezoekers op je website zijn gekomen. Bijvoorbeeld direct, via een andere website, via een advertentie, via SEO of via Social Media.
- Bij Social Media kun je zien via welk Social Media platform.
- Bij een verwijzende website kun je zien via welke website een bezoeker op je website is gekomen.
- Bij advertenties kun je zien via welke campagne en kun je zien via welk zoekwoord. Het betreft Google AdWords advertenties.
Gedrag
Binnen het onderdeel Gedrag in Google Analytics kun je zien wat bezoekers op je website doen. Je kunt o.a. zien:
- Welke pagina’s bezocht zijn, hoe lang bezoekers op de pagina verbleven. Verder kun je dit heel ver uitdiepen met o.a. via welke pagina men op de pagina is gekomen. Naar welke pagina men daarna toe is gegaan. Via welke bron men op de pagina gekomen is. En nog veel meer.
- Zoekopdrachten die op de website zijn uitgevoerd.
Conversie
Het onderdeel Conversie is zeer belangrijk als je druk bezig bent met online marketing. Binnen Google Analytics kun je doelen instellen en bijhouden. Doelen kunnen bijvoorbeeld zijn:
- Hoe vaak een Ebook gedownload is.
- Hoe vaak men op de contact pagina is gekomen.
- Hoe vaak men een telefoonnummer heeft gebeld.
- Hoe lang een bezoeker op de website is geweest.
Door dit goed in te stellen, kun je aan veel waardevolle informatie komen om het succes van je online marketing inspanningen te meten.
Wil je de bezoekersaantallen van je website weten, dan is Google Analytics een uitstekende keuze hiervoor.