We spreken van een bounce als een website bezoeker één pagina bezoekt en daarna de website verlaat. De bounce rate is het cijfer wat het aantal bounces aangeeft. Door het totaal aantal bezoekers op de website te delen door het aantal bounces, krijg je de bounce rate.

Is een hoge bounce rate erg?

Het antwoord op deze vraag is nu zomaar te geven. Soms kan het goed zijn, soms niet. Het ligt aan de situatie. Als je bijvoorbeeld een landingspagina hebt waar een bezoeker op terecht komt en de bezoeker vindt daar de informatie die gezocht wordt, dan hoeft een bounce niet erg te zijn. Anders wordt het als de bounce rate voor de hele website hoog is. Dan kan het interessant zijn om te kijken of de website wel goed in elkaar zit.

Gemiddelde bouncerate

Voor verschillende type websites is er een andere gemiddelde bounce rate. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende soorten websites met de gemiddelde bounce rates. Kissmetrics heeft voor verschillende soorten websites de gemiddelde bounce rate uitgezocht. Het geeft je een indicatie van de bounce rate en of je je wel of geen zorgen over je eigen website moet maken.

  • Retail websites met goed getarget website verkeer: 20-40%
  • Simpele landingspagina’s met één call to action: 70-90%
  • Portal websites: 10-30%
  • Content websites: 40-60%
  • Lead generatie websites: 30-50%
Call Now Button