Zijn mensen die je website hebben bezocht en deze hebben verlaten definitief verloren? Niet perse. Vroeger was het lastig om deze potentiële klanten nog terug te bereiken. Tegenwoordig is dat gelukkig wel anders. Door het inzetten van remarketing is het namelijk mogelijk om deze ‘verloren’ gewaande klanten alsnog terug aan te trekken.

Eerdere bezoekers of gebruikers kunnen immers op deze manier jouw advertenties te zien krijgen terwijl ze websites bezoeken die deel uitmaken van het Google Display Network. Uiteraard kunnen die advertenties ook verschijnen wanneer er in Google een bepaalde zoekopdracht wordt uitgevoerd. Ben jij ook op zoek naar een mogelijkheid om meer klanten aan te trekken? Wil je daarvoor graag onder meer gebruik gaan maken van remarketing? Dan is de informatie op deze pagina iets voor jou!

Wat is remarketing?

Remarketing is dus in de praktijk niets meer of minder dan het terug bereiken van klanten die eerder reeds met je website of webshop in contact zijn gekomen. Vroeger was het zo dat de eerste indruk die je als bedrijf creëerde bij potentiële klanten van cruciaal belang was. Bleek dat deze eerste indruk niet goed was waardoor de potentiële klant je website of webshop verliet? Dan was de kans dat je die klant ooit nog terug zou zien ongelofelijk klein. De komst van remarketing heeft daar inmiddels verandering in gebracht.

remarketing uitleg

Door het toepassen van remarketing is het mogelijk om op basis van bepaalde voorkeuren potentiële klanten alsnog te bereiken. Dit op verschillende manieren. Er kan hiervoor bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van het Zoek- en Displaynetwerk van Google. Door het succesvol implementeren van remarketing zal je kunnen vaststellen dat er een mooie instroom van nieuwe klanten voor je bedrijf kan worden gerealiseerd.

Hoe remarketing toepassen?

De technische opzet waar je rekening mee moet houden bij remarketing is eigenlijk vrij eenvoudig. Vroeger was het zo dat er voor elke remarketing actie een individuele tracking code per pagina moest worden geïmplementeerd. Tegenwoordig volstaat het echter om eenvoudigweg één enkele code op elke pagina van de website te integreren. Van zodra je er voor hebt gekozen om de remarketing code te gaan implementeren is het mogelijk om remarketing-lijsten te gaan opstellen.

Door het gebruik van specifieke lijsten is het mogelijk om verschillende soorten bezoekers te bereiken. Een eerste mogelijkheid is bijvoorbeeld het opstellen van een lijst van bezoekers die je winkelmandje hebben bezocht, maar uiteindelijk toch hebben afgehaakt. Je kan er daarnaast eveneens voor kiezen om mensen te volgen via een specifieke landingspagina met een concrete advertentie. Zitten er voldoende bezoekers in de opgestelde remarketing-lijsten? Dan is het mogelijk om een campagne op te zetten binnen het inhoudsnetwerk van Google. Hierbij kan je ook altijd de keuze maken tussen tekst- of displayadvertenties.

Alle voordelen van remarketing op een rijtje

Remarketing wordt vandaag de dag door een groot aantal ondernemingen vlijtig toegepast. Dat is het gevolg van de vele voordelen die er aan deze vormen van marketing verbonden zijn. Om welke voordelen het dan precies gaat maakt het onderstaande overzicht duidelijk:

  1. Er is sprake van een hogere conversieratio;
  2. De kosten per conversie kunnen binnen de perken worden gehouden;
  3. Er wordt een meerwaarde op vlak van naamsbekendheid gerealiseerd;

Wil je ten volle kunnen genieten van de voordelen die zijn verbonden aan remarketing? Dan zal je er wel rekening mee moeten houden dat de campagne op de best mogelijke manier opgezet moet worden. Het opzetten van een remarketingcampagne mag dan in de praktijk vrij eenvoudig zijn, toch bestaan er zeker ook enkele valkuilen waar je aandacht aan zal moeten besteden.

Het toepassen van remarketing op verschillende platformen

Tot dusver hebben we het op deze pagina voornamelijk gehad over het toepassen van remarketing met betrekking tot de diensten van Google. Deze vorm van marketing kan dan ook zowel binnen het tekst- als het displaynetwerk van de zoekgigant worden gebruikt. Dat is echter niet het enige platform waarop dit mogelijk is. Wat namelijk ook te denken van ’s werelds bekendste en populairste social media website Facebook?

Ook binnen dit platform is het mogelijk om potentiële klanten aan te spreken door het toepassen van remarketing. De advertenties kunnen in dat geval tussen de berichten op de tijdlijn van gebruikers komen te staan. Ook deze vorm van remarketing blijkt uitstekende resultaten te realiseren.

Remarketing en privacy

Voor elke website geldt dat ze vandaag de dag over een privacy policy dient te beschikken. Wanneer je de keuze maakt om gebruik te maken van remarketing zijn er verschillende niet onbelangrijke punten waar je binnen de privacy policy rekening mee dient te houden. Onder meer door Google zijn hiervoor zeer duidelijke richtlijnen opgesteld.

Zolang je er voor kiest om deze richtlijnen te hanteren en ze te implementeren in je privacy policy is er verder op privacy-gebied eigenlijk niets om je zorgen over te maken.

Conclusie; remarketing biedt een enorm potentieel

Het toepassen van remarketing zorgt er in de praktijk als het ware voor dat je als verkopende partij kan rekenen op een tweede kans. Klanten die eerder je website of webshop hebben bezocht, maar niets hebben aangekocht kunnen op deze manier namelijk alsnog worden overhaald. Dat is echter niet alles. Tegelijkertijd zorgt remarketing voor het creëren van een herkenbaar effect.

Dit betekent dat jouw onderneming extra in de kijker komt te staan. Het gevolg is een betere naamsbekendheid die je bedrijf niet alleen op korte, maar ook op lange termijn een interessante meerwaarde kan opleveren. Het mag dan ook duidelijk zijn, het toepassen van remarketing kan ook voor jouw onderneming meer dan de moeite waard zijn!

Call Now Button