Een eigenaar van een webshop wil graag hoger in Google komen met zijn webshop maar vaak weten webshop eigenaar niet goed hoe ze met SEO voor een webshop moeten beginnen. Natuurlijk zorgen ze voor een goede basis en maken ze hun pagina’s netjes op maar dan weten ze het vaak niet meer. In dit artikel vind je 7 SEO tips die er voor zorgen dat je webshop beter in Google scoort.

Wat is SEO?

SEO is een verzameling van technieken die je op je website of webshop uitvoert met als doel om een pagina hoger in de zoekresultaten te laten komen voor van te voren bepaalde zoekwoorden. SEO is complexe materie omdat Google op meer dan 200 verschillende onderdelen let die bepalen op welke positie een pagina in de zoekresultaten van Google te zien is.

SEO kun je in 3 hoofdonderdelen onderverdelen:

  1. Techniek – technisch moet een website of webshop technisch goed in elkaar zitten zodat Google deze goed kan “lezen” en voldoet aan de eisen van Google.
  2. Goede content – de content (tekst, afbeeldingen, video’s en andere documenten) moeten geoptimaliseerd zijn zodat Google goed begrijpt waar de pagina over gaat en wat er belangrijk is op de pagina.
  3. Populariteit – de populariteit van een website of webshop wordt door Google bepaald aan de hand van (relevante) verwijzingen (links) naar de pagina.

Dit zijn in een notendop de belangrijkste onderdelen voor SEO.

webshop marketing

De voordelen van SEO

Met SEO trek je relevante bezoekers naar een pagina op je website of webshop en wil je dat de bezoeker uiteindelijk “iets” op je website gaat doen. Dit noemen we een conversie. Een conversie kunnen verschillende dingen zijn:

  • De verkoop van een product
  • Het invullen van een formulier, bijvoorbeeld een offerte
  • Contact met je opnemen

Er zijn verschillende manieren om bezoekers op je website of webshop te krijgen. De voordelen van SEO zijn:

  • SEO is gratis, gratis in de zin dat je geen geld voor een klik betaalt dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld adverteren op Google
  • Je hebt geen budget nodig
  • Hoge Click Through Rate (CTR), veel zoekers klikken op de zoekresultaten in Google
  • Je trekt relevante bezoekers aan
  • SEO werkzaamheden kun je goed doormeten

Wat maakt SEO voor een webshop anders?

SEO voor een website en SEO voor een webshop hebben veel overeenkomsten maar er zijn ook verschillen. Met een webshop richt je je op kopers en veel minder op informatieve bezoekers. Dit betekent feitelijk dat al je product pagina’s verkooppagina’s zijn. Waar je bij een website alle pagina’s van een link kan voorzien, is dat op een productpagina niet handig omdat dit de conversie naar beneden haalt.

Je zal daarom SEO op een andere manier toe moeten passen.

Hieronder vind je 7 tips om de SEO van je webshop te verbeteren.

1 – Schrijf je eigen, unieke teksten

Voor de producten op je webshop krijg je van je leverancier standaard al een productbeschrijving meegeleverd. Veel webshop eigenaren plaatsen deze op de product pagina op de webshop maar dit is niet slim. Jouw concurrent doet dit namelijk ook en zo heb je geen unieke tekst die het goed in Google gaat doen. Beter is het daarom om zelf unieke product beschrijvingen te maken.

seo teksten schrijven

Gebruik de tekst van de leverancier als basis en herschrijf deze. Waar vaak het advies is om voor een pagina langere teksten te gebruiken, is dit voor een product beschrijving wat lastiger. De tekst moet het product goed beschrijven en je kan wat voordelen opnoemen maar qua lengte zal deze vaak zo rond de 300 woorden uitkomen en dat is prima.

Zorg er voor dat je geen links naar andere pagina’s en geen social media links op je pagina plaatst.

2 – Optimaliseer je URL’s

Veel webshop systeem heb out of the box slecht leesbare URL’s, deze kunnen er als volgt uitzien:

www.webshop.nl/index.php?id=12345

Deze URL zegt een bezoeker en de zoekmachine niks. Vaak is er een mogelijkheid om mooie URL’s te creëren door een optie aan te zetten. Dit zorgt er voor dat de URL’s goed leesbaar zijn. Daarnaast is het belangrijk om een goede structuur aan te maken.

Voor categorieën kun je een structuur met de categorie en subcategorie aanhouden:

www.webshop.nl/schoenen/hardloopschoenen

Deze opbouw geeft Google inzicht in de opbouw van de webshop. Voor productpagina’s is het beter om de categorie uit de URL te laten. Dit omdat een product in meerdere categorieën kan staan en omdat het in de toekomst in een andere categorie geplaatst kan worden.

www.webshop.nl/nike-air-max

Verwerk bij voorkeur de productnaam in de URL, dit helpt ook een beetje voor de SEO.

3 – Optimaliseer je product afbeeldingen

Door afbeeldingen te optimaliseren kun je er voor zorgen dat de pagina beter gevonden wordt in Google. Er zijn verschillende onderdelen van een afbeelding die je kan optimaliseren:

  • Bestandsgrootte en afmeting: maak de afbeelding qua formaat netjes op maat en optimaliseer de afbeelding met bijvoorbeeld Photoshop zodat deze niet te groot is. Gebruik ook het juiste bestandstype, jpg is vaak kleiner dan bijvoorbeeld een png bestand.
  • Verwerk de productnaam in de bestandsnaam: in plaats van een nietszeggende naam van de afbeelding, kun je deze beter opslaan met de naam van het product. Gebruik kleine letters en gebruik een minteken , -, voor de spaties tussen verschillende woorden.
  • Geef een afbeelding altijd een alt tag mee. Met de meeste systemen kan je dit toevoegen.

webshop productpagina optimaliseren

4 – Optimaliseer je categorieën

Vaak vergeet men categorieën te optimaliseren terwijl deze pagina’s erg belangrijk zijn. Optimaliseer de pagina titel en de meta tag description en voeg tekst als beschrijving toe.

In de tekst kun je interne links naar de belangrijkste producten in de categorie plaatsen. Als het een subcategorie betreft, kun je ook een link naar de bovenliggende categorie op de pagina plaatsen.

5 – Maak gebruik van interne links

Zoals hierboven al genoemd kun je op een webshop ook interne links plaatsen. De enige plek waar je dit niet doet is op een productpagina omdat je wil dat bezoekers op deze pagina’s overgaan tot de aankoop van het product op de pagina.

Maar interne links kan gerust op de categorie pagina, informatieve pagina, merken pagina en op een landingspagina plaatsen.

6 – Landingspagina’s voor je merken

Op merken worden veel gezocht in Google en het biedt dan ook een goede kans om hier landingspagina’s van te maken. Op de pagina kun je de verschillende categorieën van de merken plaatsen met een link naar de categorie pagina en je kan hier ook de best verkochte producten plaatsen.

Zo geef je ook meteen waarde door aan de pagina’s.

7 – Maak gebruik van content marketing

Content is king

Dit bekende gezegde geldt voor websites maar zeker ook voor webshops! Je kan een blog aan je webshop toevoegen en bloggen over de producten die je gebruikt. Maak informatieve blogs hoe je jouw producten kunt gebruiken. Je kan dan denken aan het inrichten van je huis met de producten die jij verkoopt of op reis gaan met en de uitrusting bevat producten die jij verkoopt.

Webshops die dit succesvol toepassen zijn bijvoorbeeld IKEA en HEMA.

webshop content

Wil je een webshop laten maken?

Heb je nog geen webshop of wil je een nieuwe webshop laten maken? Wij willen dat iedere ondernemer de kans krijgt om online te ondernemen en bieden daarom webshops voor de laagste prijs van Nederland aan. Wij bouwen jouw webshop voor eenmalig € 99,- en een maandbedrag van € 14,95. Hiervoor word de webshop ook gehost en onderhouden.

Wil je meer informatie? Vraag dan een vrijblijvende offerte aan.

Call Now Button