SEO is voor elk bedrijf belangrijk, van de grootste corporate tot de kleinste eenmanszaak. Dat komt omdat klanten zich vroeg of laat altijd wel een keer oriënteren via Google. En als je klanten dat doen, wil je dat ze jou vinden en niet één van je concurrenten. Hoe zorg je dat jij gevonden wordt door je klanten? We geven 9 tips voor 10 keer betere SEO resultaten.

SEO voor beginners

Niet helemaal zeker wat SEO precies is? Het is een afkorting van Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Zolang Google bestaat, bestaat zoekmachine optimalisatie al. Het betekent dat je jouw website zodanig optimaliseert dat je beter in Google gevonden kan worden. Want een beter zoekresultaat in Google leidt tot meer organisch bezoek. En organisch bezoek is waardevol en gratis en leidt zodoende weer tot betere resultaten.

Google verwerkt jaarlijks wereldwijd maar liefst 2 triljoen, dat is 2 miljoen miljoen, zoekopdrachten. Best veel toch? En daar zitten ook jouw klanten tussen. Zaak dus om te zorgen dat je goed gevonden wordt.

Tip 1: Doe een zoekwoorden onderzoek

Om gevonden te worden, moet je weten wat er gezocht wordt. Natuurlijk kun je daar zelf best een aardige inschatting van maken, maar het is het echt waard hier eens een zoekwoorden onderzoek aan te weiden. Je gaat dan onderzoeken wat voor soort zoekopdrachten jouw klanten invoeren, om zo te bepalen waar jij op gevonden moet worden. Je doet dit door gebruik van gratis tools, zoals de Google Keyword planner of betaalde tools zoals Ahref’s Keyword Explorer (let wel is betaalde tool, al is er trial van 7 USD voor 7 dagen). Maar je kijkt ook naar je concurrenten. Wat voor teksten hebben zij, hoe worden zij gevonden op Google en op welke termen scoren zij het best. Gebaseerd op dit onderzoek bepaal je vervolgens jouw SEO strategie.

Tip 2: Zoek uit wat Google fijn vindt

Nu je weet waar jouw beoogde bezoekers op zoeken, kun je ook uitvinden wat Google fijn vindt. Dat doe je simpel, door zelf de zoektermen in te voeren in Google en te bekijken wat Google dan op de eerste paar zoekresultaten posities toont. Wat voor type content is het? Hoe is het geschreven? Laat je erdoor inspireren om jouw teksten op een soortgelijke wijze te schrijven, zonder te kopiëren overigens, zodat je zeker weet dat jouw webteksten aansluiten op wat Google fijn vindt.

Tip 3: Neem de relevante zoektermen op

Je weet wat de juiste zoektermen zijn en hoe Google het graag terugziet. Werk aan de winkel dus, maar vergeet niet om de relevante zoektermen mee op te nemen in je tekst. Natuurlijk kun je ze ook als alt-tekst aan plaatjes en video’s meegeven, maar dat werkt niet zo goed als het opnemen van de zoektermen in tekst. Overdrijf het niet, maar zorg dat er geen twijfel over is dat deze tekst over het onderwerp van je zoektermen gaat.

Tip 4: Verfraai je zoekresultaat

Het is niet bij elk artikel relevant, maar als het kan, zorg dan voor een fraai zoekresultaat. Dat kan door ook een foto op te nemen naast het zoekresultaat. Dat zie je bijvoorbeeld veel bij zoekresultaten van recepten en bekende personen. Zoekresultaten die er fraai uitzien krijgen vaak meer clicks, en dus meer bezoek.

Tip 5: Een lekker snelle website

Het behoeft geen uitleg dat een trage website nooit goed is. Vrijwel iedere Google specialist is het daar wel over eens. Bezoekers zijn ongeduldig en geven je maar een paar seconden de tijd een pagina te laden. Google heeft die ongeduldigheid overgenomen en beoordeelt je pagina mede op de technische performance, waaronder de laadtijd en de tijd die het kost tot onderdelen leesbaar zijn. Zorg voor een lekker lichte pagina, die goed leesbaar is op mobiel, door gebruik van schone code en lichte afbeeldingen en video’s.

Tip 6: Een aantrekkelijke titel

Pagina’s met een aantrekkelijke titel en goede ‘snippet’ worden beter gevonden en beter bezocht dan pagina’s die daar in mindere mate aan voldoen. De snippet is het stukje tekst dat je onder een titel in het zoekresultaat ziet. Je kunt zowel de titel als de snippet vaak zelf aanpassen. Zorg dat direct duidelijk is waar het over gaat en dat het uitnodigt om verder te lezen.

Tip 7: Maak er een mooi verhaal van

Het is niet alleen voor Google maar ook voor je bezoekers belangrijk dat je echt energie steekt in een goede tekst. Bedenk op welke vraag het antwoord moet geven, schrijf korte en goed leesbare alinea’s, voldoende afbeeldingen en eventueel video’s om de tekst aantrekkelijk en goed leesbaar te maken. Als je lezers het kunnen waarderen, zal Google spoedig volgen.

Tip 8: Delen

Als de pagina dan eenmaal live staat is het zaak om te zorgen dat niet alleen Google, maar zoveel mogelijk anderen weten van het bestaan. Kun je ergens links naar je website  verkrijgen bijvoorbeeld, of het artikel delen op social media? Denk er ook eens over om vrienden, collega’s en familie te vragen om artikelen van je website te delen. Google zal het waarderen en je bezoek zal er door toenemen.

Tip 9: Blijf optimaliseren

De laatste tip is misschien een dooddoener, maar niet onbelangrijk. Je bent nooit klaar met optimaliseren. Blijf je websitebezoek in de gaten houden, monitor je resultaten, blijf concurrentie- en zoekwoordenonderzoek doen en gebruik dat om je website zo goed te maken dat deze bovenaan in Google komt te staan bij de belangrijkste zoektermen voor jouw website.

Call Now Button