Voor elk bedrijf geldt dat ze op een bepaalde manier aan marketing moet doen. Traditionele vormen van marketing worden tegenwoordig echter steeds vaker geschuwd. Ze zijn dan ook duur en weinig doeltreffend. Tegenwoordig bestaat er een veel interessantere manier om aan marketing te doen, meer bepaald onder de vorm van content marketing. Bij deze vorm van marketing wordt er kwalitatieve, waardevolle content geschreven die de positie van jouw onderneming kan versterken. Door rekening te houden met de 6 aangehaalde tips op deze pagina ben ook jij verzekerd van een succesvolle content marketing strategie in 2021.

Wat is content marketing?

De belangrijkste reden waarom traditionele marketing haar doel voorbijschiet en ook gewoon niet goed werkt is omdat mensen doorhebben dat er gewoon werd betaald om een bepaald product of een specifieke dienst te promoten. Die vorm van “opgedrongen” en vaak ook weinig gepersonaliseerde reclame wordt in de praktijk dan ook veelal als niet relevant of zelfs vervelend beschouwd.

Wat echter wanneer je jouw bedrijf in de kijker kan zetten door een oplossing te bieden voor een bepaald probleem? Door middel van content marketing is het mogelijk om een concrete oplossing aan te reiken aan zij die exact jouw doelgroep vertegenwoordigen. Op deze manier creëer je vertrouwen, autoriteit en zorg je voor mond tot mondreclame. De meerwaarde voor je bedrijf is dus ongelofelijk groot.

content marketing voorbereiding

Wat zijn de voordelen van content marketing?

Door middel van content marketing is het mogelijk om op verschillende gebieden een meerwaarde te realiseren voor je onderneming. In eerste instantie wekt het periodiek plaatsen van waardevolle content vertrouwen.

Daarnaast oogst je er ook sympathie mee onder je doelgroep en dus onder je potentiële klanten. Tel daar ook nog eens bij op dat je wordt beloond met merkvoorkeur en mond- aan mondreclame en je zal merken dat deze vorm van marketing ongelofelijk veel voor je bedrijf kan betekenen.

Tot slot is het ook nog eens zo dat content marketing geen vergankelijke vorm van marketing is. Een reclamecampagne loopt slechts voor een beperkte periode. De content die je publiceert en verspreidt blijft echter voor altijd vindbaar op het internet. Ze kan dus blijvend voor jouw onderneming werken.

1 – Bepaal het doel van je content

Content marketing kan verschillende doelen dienen. Voordat je gaat beginnen met schrijven is het belangrijk om voor jezelf uit te maken wat dat doel precies is. Wil je bijvoorbeeld meer algemene naambekendheid realiseren voor je bedrijf?

Of is het de bedoeling dat je een bepaald product of een specifieke dienst in de kijker plaatst? De schrijver en alleen de schrijver is degene die zal bepalen welk doel de content zal dienen. Met één enkele tekst focussen op meerdere doelen is doorgaans niet interessant.

Op deze manier ontstaat immers het risico dat je nooit het volledige potentieel van de tekst zal weten te realiseren. Onrechtstreeks spreekt het voor zich dat content marketing wel zowel kan zorgen voor meer naambekendheid en meer aandacht voor een specifieke dienst of een bepaald product.

2 – Bepaal de doelgroep die je wil bedienen

doelgroep bepalen

Weten wie je doelgroep is, is ongelofelijk belangrijk bij het maken van content. Daarbij maken we een onderscheid tussen twee belangrijke groepen. Target je met jouw content namelijk in eerste instantie de mensen die reeds klant bij je zijn?

Of leg je de focus op de vele potentiële klanten die nog niet bij jouw onderneming zijn aangesloten? Louter en alleen de focus leggen op het verwerven van nieuwe klanten is nooit een goed idee. Verlies je trouwe klanten niet uit het oog en voorkom op die manier dat ze andere oorden gaan opzoeken.

Naast bovenstaande spreekt het voor zich dat je ook goed moet weten wie je doelgroep is. Verkoop je een product voor baby’s? Dan spreekt het voor zich dat jonge ouders je doelgroep zijn en niet senioren. Door duidelijk je doelgroep te definiëren zorg je er voor dat je content altijd op de meest doelgerichte wijze de voor jou belangrijkste doelgroep weet te benaderen.

3 – Onderzoek wat je doelgroep wil lezen

Je mag dan wel ondertussen hebben uitgezocht wat jouw doelgroep is, je moet ook weten wat je doelgroep precies bezighoudt. Een goed uitgangspunt is het laten uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Een dergelijk onderzoek maakt immers duidelijk waar jouw doelgroep naar zoekt. Bijgevolg wordt ook duidelijk met welke vragen ze zitten.

Door een helder antwoord te geven op deze vragen zal je kunnen vaststellen dat mensen vertrouwen zullen krijgen in jouw onderneming. Bovendien zullen ze dankbaar zijn voor de aangereikte oplossing waardoor de kans groot is dat ze met je in zee zullen willen gaan.

Tip! Het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek zorgt er altijd voor dat je een klein beetje in de gedachten van je doelgroep kan kruipen. Dit gezegd hebbende kan het ook interessant zijn om even naar je belangrijkste concurrenten te kijken. Ook op deze manier kan je namelijk meteen tot heel wat interessante inzichten komen voor jouw content marketing strategie.

4 – Plan je content door middel van een content kalender

Het is belangrijk om er bij stil te blijven staan dat content marketing pas echt doeltreffend is wanneer ze consequent wordt uitgevoerd. Twee keer in een jaar een artikel plaatsen is niet bepaald de manier om je content marketing strategie vorm te geven, in tegendeel.

Bepaal voor jezelf hoeveel content je gaat maken en binnen welke tijdsframe je deze gaat plaatsen. Je kan er zelfs voor kiezen om content op voorhand in te plannen. Zo kan je ook tijdens piekmomenten gewoon je content marketing strategie in stand houden.

5 – Bepaal wat voor soort content je publiceert

Voor content marketing geldt dat ze vroeger gelijk stond aan het publiceren van teksten. Tegenwoordig is dat anders. Uiteraard kan je nog altijd gewoon berichten plaatsen, maar er zijn ook alternatieven. Zo kan je bijvoorbeeld ook een video of een podcast maken. Bepaal altijd voor jezelf welke vorm van content marketing jouw voorkeur wegdraagt.

In het meest ideale geval zorg je voor wat afwisseling. Je wisselt het plaatsen van gewone berichten dan af met video’s en podcast om op die manier meer diversiteit te creëren in je content marketing strategie.

6 – Houd je resultaten in het oog en stuur bij waar nodig

Meten is weten. Deze stelling is zo ongelofelijk belangrijk. Dat is eigenlijk altijd al zo geweest, maar vroeger waren er gewoon geen goede meetinstrumenten voor handen. Bij content marketing is dat wel het geval. Je kan uiterst precies achterhalen hoe goed je content presteert en waar er mogelijks nog ruimte is voor verbetering.

Ben je bang dat je voor deze waardevolle data veel geld hoeft te betalen? Die vrees is nergens voor nodig. Een programma als Google Analytics geeft je bijvoorbeeld uitstekende inzichten en is helemaal gratis.

Content marketing is ongelofelijk waardevol

De informatie op deze pagina heeft ongetwijfeld aangetoond dat content marketing een ongelofelijk potentieel met zich meebrengt. Dit wel op voorwaarde dat het goed wordt uitgevoerd. De tips die je op deze pagina terug kan vinden zullen je in ieder geval helpen de mogelijkheden en voordelen van content marketing ten volle te kunnen benutten.

Zo kan jouw content marketing strategie in 2021 meehelpen bij niet alleen de verdere uitbouw van je onderneming, maar ook bij de manier waarop jouw bedrijf zich weet te profileren ten opzichte van de concurrentie.

Call Now Button