De titel die je meegeeft aan de pagina’s die deel uitmaken van je website is omwille van verschillende redenen erg belangrijk. In eerste instantie moet de titel mensen overtuigen om op jouw link te klikken. Dat is echter niet alles. Daarnaast speelt de pagina titel ook een belangrijke rol in de manier waarop jouw pagina’s worden geïndexeerd.
Een goede pagina titel kan dan ook in de praktijk het onderscheid maken tussen een efficiënte indexatie en één waarmee je achter de feiten aanloopt. Is het voor jou ook niet zo evident om een echt sterke pagina titel te creëren en kan je daar wel enkele interessante tips voor gebruiken? Dan is het de moeite waard om je even te verdiepen in de vijf tips die we op deze pagina voor jou op een rijtje hebben gezet.
1.) Beperk de titel tot maximaal 66 karakters
Voor zowel Google als andere zoekmachines geldt dat zij slechts een beperkt aantal karakters van de pagina titel weergeven. Daarna wordt de titel afgebroken en worden er drie puntjes geplaatst. Het aantal karakters dat wordt getoond schommelt tussen de 66 en 70. Er voor zorgen dat je pagina titel niet groter is dan 66 karakters kan wat dit betreft dan ook zeer interessant zijn.
Bovendien is het zo dat korte pagina titels ook een stuk vlotter lezen in vergelijking met lange(re) titels. Des te minder woorden deel uitmaken van de titel tag, des te meer waarde Google zal hechten aan het trefwoord. Voor het trefwoord in een titel geldt dat ze beter scoort naarmate de verhouding van dat trefwoord tot het totaal aantal woorden lager is. Deze verhouding wordt in de praktijk ook de trefwoord-dichtheid of de zogenaamde trefwoord-densiteit genoemd.
2.) Zorg voor een relevante titel
Het trefwoord waarmee je wil scoren in de zoekresultaten dient altijd in de pagina titel te zijn verwerkt. Daarnaast spreekt het voor zich dat, dat trefwoord ook in de content op de pagina moet terugkomen. Voordat je een pagina titel schrijft is het altijd een goed idee om even een klein zoekwoordenonderzoek te doen. Hoog scoren op een bepaalde zoekterm mag dan in de praktijk op zich wel interessant zijn, wanneer niemand die zoekterm gebruikt levert dat uiteraard niets op.
3.) Probeer potentiële bezoekers te triggeren met je pagina titel
Een goede pagina titel slaagt er in de praktijk altijd in om mensen als het ware te verleiden om op jouw zoekresultaat te klikken. Dit betekent dat je goed moet nadenken over het soort ‘trigger’ die je in de titel kan verwerken. Zorg er voor dat mensen nieuwsgierig geraken over de inhoud van jouw pagina. Een eentonige titel die mensen niet aanspoort om meer te ontdekken zal in de praktijk nooit een optimaal resultaat weten te realiseren.
4.) Plaats het kernwoord zoveel mogelijk vooraan in de titel
Door de jaren heen is er behoorlijk veel onderzoek gebeurd naar de plaats waar je het kernwoord het best kan neerzetten in je pagina titel. Is dat vooraan, in het midden of aan het einde van de titel? Wellicht is het voor jou ook wel meteen duidelijk dat je belangrijkst trefwoord achteraan in de titel zetten helemaal geen goed idee is, in tegendeel. In het midden zou het trefwoord tot haar recht kunnen komen, maar ook dan loop je volgens verschillende onderzoeken heel wat potentieel mis. Dit betekent dat je er altijd goed aan doet om jouw trefwoord helemaal vooraan in de titel te plaatsen.
Volgens enkele toonaangevende onderzoeken is het zo dat in het bijzonder zoekmachine Google de meeste waarde hecht aan de eerste karakters die deel uitmaken van een pagina titel. Het gaat daarbij meer specifiek om de eerste 11 karakters. Wanneer het belangrijkste trefwoord van je pagina daarin is terug te vinden ben je dus goed bezig. De kans dat je pagina dan zo optimaal mogelijk wordt geïndexeerd op het zoekwoord dat zo wordt vermeld is immers wederom een stuk groter geworden.
5.) Zorg ervoor dat elke pagina titel uniek is
Tot slot zijn we aangekomen bij de laatste tip van deze pagina. Deze vijfde en laatste tip is zeker niet minder waardevol dan de voorgaande vier, in tegendeel. Het is gebeurt nog steeds ongelofelijk vaak dat mensen een bepaalde pagina titel gewoon meerdere keren kopiëren. Daarnaast komt het ook vaak voor dat men een interessante titel ziet opduiken op een andere website en deze gewoon kopieert. Dat is eigenlijk nooit een goed idee. Je moet jezelf op dit vlak eigenlijk maar één vraag stellen.
Als jij al niet de moeite doet om een unieke pagina titel uit te dokteren, waarom zou Google er dan wel waarde aan moeten hechten? Het gewoon kopiëren van pagina titels zorgt er voor dat de kans ongelofelijk groot is dat Google slechts één van de verschillende pagina’s echt gaat indexeren. Op deze manier gaat er uiteraard een ongelofelijk potentieel verloren. Zorg er dus voor dat al jouw pagina’s over aansprekende, correct opgebouwde en unieke pagina titels beschikken. Enkel en alleen op die manier kan je de hoogste posities in de zoekresultaten ambiëren.