De website is klaar om online gezet te worden. Maar als je dit doet is het goed om de website op een aantal punten te controleren als deze online gaat. In dit artikel vind je punten die je moet controleren bij live gang van je nieuwe website.

Direct nadat de website online staat, is het goed om onderstaande punten te controleren.

Controleer de website op errors

Open de website en controleer of de pagina’s goed werken. Kijk of de tekst goed leesbaar is, of afbeeldingen en video’s goed getoond worden. Je kunt ook de broncode controleren op fouten als je nog een stapje verder wilt gaan.

Testen responsive website

Een responsive website is tegenwoordig een must. Met een responsive website wordt de content aan het scherm waar de website op bekeken wordt, aangepast. Bekijk de website op verschillende schermen (desktop, laptop, tablet en smartphone) en verschillende schermgroottes op de juiste werking.

SSL certificaat controle

Zorg dat de website een SSL certificaat heeft en kijk of dit op de juiste manier geïnstalleerd is (het SSL certificaat geeft geen fouten). Ook kun je controleren op mixed content . Bij mixed content worden er links met http in plaats van https aangeroepen.

Browser test

Naast de responsive controle kun je de website ook op verschillende browsers testen. Test in ieder geval de belangrijkste browsers:

  • Internet Explorer
  • Microsoft Edge
  • Chrome
  • Firefox

Website snelheid

Website snelheid is in dit mobiele tijdperk cruciaal, zeker voor mobiel internet verkeer. Test de snelheid van de website met één van onderstaande tools en de laadtijd moet bij voorkeur maximaal 2 seconden zijn.

Keuze www of non-www

Je kunt er voor kiezen om een website met of zonder www online te zetten. Dit betekent dat de website of via https://friebie.nl of via https://www.friebie.nl te bereiken is. Welke variant je kiest maakt op zich niet uit maar zorg er wel voor dat de website via één van de twee opties bereikbaar is en niet via beide opties. Zoekmachines zoals Google zien het namelijk als 2 verschillende websites en dit kan daarom gevolgen voor je website ranking in de zoekmachines hebben.

Testen e-mail en contact formulier(-en)

Je gebruikt vast wel een formulier op je website. Bijvoorbeeld een contactformulier of een offerteformulier. Test deze altijd even of het goed werkt. Gaat het invullen goed en komt de mail aan in de gewenste mailbox?

SEO controle

De website controleren op de juiste SEO inrichting is een klus voor de expert maar zelf kun je ook een paar controles uitvoeren:

  • Heeft elke pagina een unieke pagina titel en unieke meta tag description?
  • Zijn de afbeeldingen SEO geoptimaliseerd?
  • Is er een sitemap aangemaakt?
  • Klopt de URL structuur?
  • Is de content voorzien van koppen en tussenkoppen?
  • Zijn de zoekwoorden op de juiste plaatsen verwerkt (pagina titel, meta tag description, kop, tussenkop, afbeelding, URL en in de tekst)?

Backups inrichten

Een backup is een kopie van de website en is cruciaal voor het geval er iets mis gaat met de website. Zorg er voor dat er een backup procedure is ingericht. Dit betekent dat er regelmatig een backup gemaakt en dat deze op een veilige plaats bewaard wordt. Test de backup ook of deze bruikbaar is.

Broken links controleren

Links die naar een niet bestaande pagina verwijzen, noemen we een broken link. Door het overzetten van de website naar de live omgeving kunnen er fouten in de links optreden en broken links zijn nadelig voor je SEO. Controleren van broken links kan eenvoudig via een WordPress plugins zoals Broken links checker. Speur de broken links op en pas deze aan.

Google Analytics

Zorg er voor dat je een Google Analytics account voor je website aanmaakt en implementeer de code op je website. Is dit gedaan controleer dan of de code goed werkt door in Google Analytics te kijken of er data verzameld wordt. Bij de inrichting van Google Analytics is het ook belangrijk om je eigen ip-adres uit te sluiten zodat je data schoon blijft en om conversies in te stellen zodat je kunt zien of jouw website de doelen behaalt.

Google Search Console

Maak ook een Google Search Console account aan. Hiermee kun je fouten op de website opsporen en kun je zien op welke zoektermen de website gevonden wordt door Google. Verder is het belangrijk om een XML sitemap aan Google Search Console toe te voegen. Hiermee worden pagina’s sneller door Google in de index opgenomen.

Call Now Button