020 - 773 5491 info@friebie.nl

Er zijn verschillende online tools waar de snelheid van een website gemeten kan worden. Hier wordt de URL van de website ingevoerd, waarna de website getest wordt op snelheid. Er wordt gekeken naar de laadsnelheid van de website, dit houdt in hoe lang het duurt voordat de desbetreffende website geladen is. Ook de laadtijd van specifieke onderdelen worden onderzocht, zodat hier eventueel iets aan veranderd kan worden. Bedrijven kunnen veel baat hebben bij een snelle website.

Het belang van een snelle website

Een snelle site heeft veel voordelen, zo maakt het onder andere een groot verschil voor de beoordeling van Google. Omdat de zoekmachine bezoekers zo snel en goed mogelijk te hulp wil schieten, wil het vooral snelle websites aanbieden. Een snelle website betekent dus een betere ranking in Google. Hoewel de rest van de website op gebied van SEO vlekkeloos in elkaar moet zetten voor een goede ranking, is snelheid minstens zo belangrijk. Daarnaast loopt een bedrijf mogelijk conversie mis wanneer de snelheid niet optimaal is.

Hoevaak moet je snelheid van een website testen?

Wanneer een bedrijf kleine veranderingen doorvoert binnen de site kan dit effect hebben op de snelheid. De snelheid van een website moet daarom regelmatig getest worden, bij voorkeur maandelijks. Een goede website is binnen twee seconden volledig geladen. Met de diverse snelheidstools krijgt het bedrijf een uitgebreide analyse op de laadsnelheid van de site. Dit geldt ook voor de laadsnelheid van een website op een telefoon.

Zelf de website sneller maken

Er zijn diverse manieren waarop een bedrijf de site zelf al sneller kan maken. Een snelle server staat hoog in het vaandel, en online zijn er veel mogelijkheden om de juiste server te bepalen en te kiezen. De snelheid van een website gaat hand-in-hand samen met de content. Daarom is het optimaliseren van afbeeldingen een cruciale stap om de website sneller te maken. Zo is de website aantrekkelijker voor Google.

De voordelen van snelheid testen

Een bedrijf dat regelmatig de snelheid van de website test, heeft dus een voorsprong op de concurrentie. Een snelle website betekent een hogere ranking in Google, en dus nog beter vindbaar voor de klant. Een nadeel van het regelmatig testen van de snelheid van de website is dat er vaak een membership afgesloten moet worden, wat dus ook maandelijks betaald moet worden. Een bedrijf kan kiezen voor een tool met verschillende pakketten, waar een eenvoudige analyse volstaat. Er zijn echter ook tools die uitgebreidere analyses aanbieden.

Dit zal je ook interesseren:

Wat is de Facebook pixel? Bedrijven kunnen op Facebook gebruik maken van de Facebook pixel, een code die op de website geplaatst wordt. Aan de hand van deze code kan worden bij...
10 fotografie website voorbeelden Als fotograaf is een website een belangrijke tool om jouw werk aan de wereld te tonen en zo nieuwe potentiële klanten te bereiken. Het is daarom belan...
Wat is bounce rate? We spreken van een bounce als een website bezoeker één pagina bezoekt en daarna de website verlaat. De bounce rate is het cijfer wat het aantal bounce...
Wat is een spider? Een spider in zoekmachine land is ook wel bekend als een crawler. Elke zoekmachine heeft zijn eigen crawler, de crawler van Google heet GoogleBot. Een...