Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij commissie betaald wordt indien een van te voren afgesproken actie behaald wordt. Dit kan bijvoorbeeld een verkoop zijn maar ook een lead, een ingevuld (offerte-) formulier of een aantal bezoekers op een website. Bij affiliate marketing zijn tenminste 2 partijen maar meestal 3 partijen betrokken.
Betrokken partijen bij affiliate marketing
Bij affiliate marketing zijn er tenminste 2 partijen betrokken:
- De adverteerder, de adverteerder biedt de reclame en de producten aan
- De publisher, de publisher toont de advertenties
Daarnaast kan er gebruik gemaakt worden van een affiliate netwerk. Het affiliate netwerk zorgt voor de advertenties en monitort de bezoekers, leads en sales en zorgt voor de uitbetaling. Bekende affiliate netwerken zijn:
- Daisycon
- TradeTracker
- Zanox
- Clickbank (voor de Engelstalige markt)
Voordelen van affiliate marketing
Voor een publisher is affiliate marketing interessant omdat er geen eigen producten en/of diensten gemaakt of ingekocht hoeven te worden. SImpelweg een goede website volstaat om producten en/of diensten te promoten en een commissie te ontvangen. Een publisher hoeft geen klantenservice te hebben, de afhandeling wordt door de adverteerder afgehandeld.
Voor een adverteerder heeft affiliate marketing als voordeel dat er een extra verkoopkanaal is. Producten en/of diensten worden op meerdere websites aangeboden waardoor er een groter bereik is.
Affiliate marketing afrekenmodellen
Er zijn verschillende manieren waarop een publisher commissie kan ontvangen:
- Per lead, als er een aanvraag is ingediend
- Per verkoop, als er een transactie heeft plaatsgevonden
- Per 1000 vertoningen, als er 1000 bezoekers op de website van de adverteerder zijn gekomen
- Per klik, als een bezoeker op de website van de adverteerder komt
- Per actie, bijvoorbeeld een ingevuld offerte formulier
Het meest voorkomende afrekenmodel is betaling per verkoop (CPS, Cost Per Sale). Daarnaast wordt betaling per lead (CPL, Cost Per Lead) ook veel gebruikt.