Met Google AdWords kun je jouw product of dienst promoten in de zoekmachine van Google en op partner websites van Google. Google AdWords is een “Pay per click” systeem wat betekent dat de adverteerder alleen geld verschuldigd is als iemand op de advertentie klikt. Advertenties kunnen als tekst, afbeelding en als video getoond worden in de zoekresultaten van Google en op partner websites zoals YouTube.

Hoe werkt Google AdWords?

Google AdWords werkt met een veilingsysteem. Elke keer als er door een gebruiker van de zoekmachine een zoekopdracht gegeven wordt, start er een veiling. Dit systeem werkt razendsnel. Aan de hand van een algoritme bepaalt het systeem welke advertenties op welke positie getoond worden.

Onderdelen die van invloed zijn of een advertentie getoond wordt zijn:

  • het zoekwoord
  • de advertentie
  • de landingspagina

Deze 3 onderdelen zorgen voor een kwaliteitsscore en deze bepaalt op welke positie een advertentie getoond wordt en wat de kosten per klik zijn.

Waarom Google AdWords gebruiken?

Met Google AdWords kun je heel snel resultaat halen. Waar het met SEO maanden kan duren voordat je op de eerste pagina in de zoekresultaten komt, kun je met Google AdWords direct na het online zetten van de eerste campagne op de eerste pagina komen. Bovendien kun je op ongeveer 90% van alle websites die online staan adverteren. Je hebt met Google AdWords dus heel snel een heel groot bereik.

Je kan op verschillende manieren adverteren. Naast de tekst advertenties die op de zoekpagina’s van Google verschijnen, kun je ook met beeld en video advertenties werken. Daarnaast kun je ook remarketen wat betekent dat je advertenties alleen aan mensen laat zien die eerder op je website zijn geweest.

Nadelen van Google AdWords

Google AdWords is een vrij complex programma. Bovendien kunnen de kosten per klik voor populaire zoekwoorden erg hoog zijn. Je ontkomt er bijna niet aan om een groot budget te hebben en om een specialist in te schakelen. Een ander nadeel van Google AdWords is dat je je doelgroep niet zo goed kunt specificeren als bijvoorbeeld bij Facebook. Google weet niet veel van zijn gebruikers.

Call Now Button