Google biedt een onderneming de gratis dienst Google Mijn Bedrijf aan. Hiermee kan een onderneming zichzelf zichtbaar maken in de zoekmachines. De website wordt daarmee beter gevonden door klanten. Het enige wat hiervoor gedaan hoeft te worden is een bedrijfsvermelding aan te maken.
Hoe werkt Google Mijn Bedrijf?
Een bedrijfsvermelding aanmaken kan heel simpel. Je logt in met je Google account en zoekt je bedrijf op. Wellicht is er al automatisch een vermelding aangemaakt. Wanneer dit niet het geval is, kan je zelf jouw bedrijf toevoegen. Je vult je bedrijfsgegevens in zodat alle informatie die nuttig is voor je klanten zichtbaar wordt. Sla het op en jouw Google Mijn Bedrijf vermelding is klaar om gevonden te worden. Wanneer er eenmaal een bedrijfsvermelding is aangemaakt, kan worden over gegaan tot het beheer ervan bij Google Maps en Google Zoeken. Wanneer er gezocht wordt op bedrijfsnaam of de categorie waartoe het bedrijf behoort, zal de onderneming in de zoekresultaten terecht komen. Hetzelfde geldt wanneer het gaat om een lokale zoekopdracht. Niet alleen de bedrijfsnaam komt in beeld, maar ook het adres, openingstijden telefoonnummer, website en eventuele reviews worden zichtbaar.
Met Google Mijn Bedrijf wordt je gevonden
Aangezien Google zelf via verschillende databases vermeldingen van bedrijven verwerkt, kan het voorkomen dat het bedrijf dit zelf niet meer hoeft te doen. Dat heeft als voordeel dat je meteen meer zichtbaar bent in de zoekresultaten. Het nadeel hiervan is dat, wanneer de onderneming zelf geen acties onderneemt bij Google Mijn Bedrijf, er onjuiste contactinformatie vermeld wordt en er links niet werken. Dat zorgt dan voor negatieve ervaringen bij eventuele klanten. Er zijn verschillende voordelen van een bedrijfsvermelding bij Google Mijn bedrijf. Ten eerste is het een gratis manier om de onderneming lokaal goed gevonden te laten worden wanneer gezocht wordt op de betreffende producten. Het bedrijf komt naar voren in de resultaten van Google Maps, inclusief de routebeschrijving. Desgewenst kunnen de openingstijden, of overige belangrijke informatie, worden toe gevoegd. De klant heeft in één oogopslag alle gegevens van het bedrijf voor zich.