Social media vertegenwoordigt vandaag de dag een ongelofelijk belangrijke rol. Dit niet alleen voor consumenten, maar zeker ook voor bedrijven. Steeds meer bedrijven zetten dan ook vol in op social media voor wat hun online marketing strategie betreft. Eén van de social media platformen die een uitstekende visibiliteit weet te realiseren is ongetwijfeld Instagram.
Door te zorgen voor een bloeiend Instagram-account zult u dan ook kunnen vaststellen dat je op een zeer efficiënte en bovendien ook erg toegankelijke manier in contact kunt staan met jouw doelgroep. Wil jij ook graag een bloeiend Instagram account hebben? Is het voor jou evenwel niet helemaal duidelijk hoe je nu precies aan meer Instagram volgers kan komen? Dan kunnen de onderstaande 11 tips je daar ongetwijfeld bij helpen.
Waarom wil je meer volgers op Instagram?
Het draait op social media allemaal rond “influence” of invloed. Met andere woorden, een account met slechts enkele tientallen volgers zal nooit de impact en al helemaal niet de autoriteit uitstralen van een account met enkele tienduizenden (of meer) volgers. Wil je er zeker van kunnen zijn dat je Instragram-account een structureel verschil kan maken binnen jouw online marketing strategie? Dan is het van belang om er voor te zorgen dat een significant aantal mensen ze ook echt gaat volgen. Let op, het spreekt voor zich dat affiniteit op dit vlak een belangrijke vereiste is en blijft. Enkel en alleen volgers die affiniteit hebben met je bedrijf, product of dienst zijn immers echt relevant.
1 – Vul je profiel helemaal in
De eerste tip is eigenlijk misschien ook wel de meest voor de hand liggende van allemaal. Toch zien we in de praktijk dat veel mensen (en bedrijven) het niet doen. Het gaat hierbij om het zo volledig mogelijk invullen van het profiel. Zorg er voor dat mensen weten wat je bedrijf doet en waar de posts over gaan. Zet je hier niets neer? Dan is het voor potentiële volgers onmogelijk om te weten waar je Instagram-account over gaat. Zorg er dus sowieso voor dat je profiel op Instagram altijd zo volledig mogelijk is ingevuld.
2 – Post regelmatig en consistent
Je hoeft er echt niet voor te kiezen om elke dag te posten op je Instagram. Dit gezegd hebbende is het wel belangrijk om periodieke berichten te plaatsen. Plaats bijvoorbeeld zeker elke week minstens één bericht. Op deze manier zorg je er namelijk voor dat je volgers weten dat je echt actief bezig bent met je pagina. Eén keer elke dag van de week posten, maar vervolgens een maand niets meer van je laten horen is natuurlijk allerminst interessant.
3 – Gebruik de hashtag
Het is zeker niet zo dat je bij elke foto die je plaatst 30 hashtags moet gebruiken. Voor heel wat Instagram-volgers geldt zelfs dat ze dat behoorlijk irritant vinden. Overdrijf dus niet, maar maak zeker wel gebruik van hashtags. Deze hashtags zijn zo belangrijk omdat ze er voor zorgen dat je posts worden gevonden door mensen die op Instagram een zoekopdracht uitvoeren. Maak bij voorkeur ook vooral gebruik van populaire hashtags. Het heeft in de praktijk beslist geen enkel nut om zelf uit je duim gezogen hashtags te gebruiken. De kans is namelijk ongelofelijk klein dat iemand daarop gaat zoeken. Door efficiënt gebruik te maken van hashtags kan je in een mum van tijd ongelofelijk veel potentiële volgers bereiken en overtuigen. Zo kan je Instagram-account erg snel groeien.
4 – Tag
Wil je het meeste uit Instagram kunnen halen? Dan moet je echt goed weten hoe je moet taggen. Wat je in ieder geval moet doen is je gebruikersnaam taggen samen met alle foto’s die je plaatst. Alleen op deze manier is het namelijk voor potentieel geïnteresseerden mogelijk om te kunnen ontdekken waar ze de andere foto’s van jou kunnen vinden. Daarnaast is het ook altijd belangrijk om altijd het onderwerp te taggen. Kies hierbij voor het meest relevante onderwerp en niet voor alle onderwerpen die je mogelijks kan linken aan de foto. Is het voor jouw bedrijf belangrijk om de focus te kunnen leggen op een bepaalde locatie? Dan loont het uiteraard de moeite om ook deze te taggen.
5 – Organiseer regelmatig eens een challenge
Voor Instagram betekent dat betrokkenheid creëren echt ongelofelijk belangrijk is. Dit kan op verschillende manieren. Eén van de meest efficiënte opties op dit vlak is echter gebruikmaken van een challenge. Op deze manier kan je andere gebruikers op Instagram op een bepaalde manier uitdagen. Door creatief om te springen met challenges zorg je niet alleen voor exposure voor je account, daarnaast ben je ook verzekerd van meer betrokkenheid. Door gebruik te maken van challenges sla je dan ook als het ware twee vliegen in één klap.
6 – Plaats niet alleen foto’s, maar ook video’s
Om extra aandacht te vestigen op je Instagram-account kan het de moeite waard zijn om het posten van foto’s af te wisselen met video’s. Het regelmatig plaatsen van een video zorgt er voor dat je nog meer dynamiek creëert in je profiel. Video’s ogen nog boeiender dan gewone foto’s waardoor ze je volgersaantal bijna gegarandeerd een stevige boost kunnen geven.
7 – Ga voor kwaliteit
Kwaliteit gaat op Instagram altijd boven kwantiteit. Ondanks het feit dat regelmatig posten belangrijk is blijft de kwaliteit de absolute prioriteit. Je wil je namelijk wel kunnen onderscheiden ten opzichte van de concurrentie op Instagram. Dat kan alleen maar wanneer je een zo optimaal mogelijke kwaliteit aan de dag weet te leggen.
8 – Deel je Instagram account op verschillende plaatsen
De kans is ongelofelijk groot dat je als bedrijf tegenwoordig over meerdere social media accounts beschikt. Het is best mogelijk dat er mensen je bedrijf op Twitter of Facebook volgen die niet op je Instagram zitten en omgekeerd. Door je account op Instagram te delen via je andere social media platformen kan je zomaar opeens rekenen op heel wat nieuwe volgers. Vergeet uiteraard ook niet om een link te plaatsen naar je Instagram op je bedrijfswebsite. Je zou er eventueel zelfs voor kunnen kiezen om het icoontje van Instagram op te nemen op je visitekaartjes en ander drukwerk.
9 – Post op het juiste tijdstip
Wil je er voor zorgen dat je met jouw foto’s zoveel mogelijk interactie triggert? Zorgt er dan altijd voor dat je op het juiste tijdstip post. Bedenk bij jezelf wat dit betreft vooral wanneer de mensen actief zijn op Instagram. Hou daarbij rekening met werkuren, het weekend, etc. Iets plaatsen midden in de nacht kan bijvoorbeeld niet de beste tactiek zijn.
10 – Ga de interactie aan met je volgers
Wil je graag niet alleen meer volgers, maar ook meer reacties hebben? Dan is het altijd belangrijk om te zorgen voor meer interactie. Door regelmatig een vraag te stellen kan je twee concrete voordelen realiseren. In eerste instantie creëer je meer interactie tussen jezelf en je volgers waardoor je over een toegankelijk(er) karakter komt te beschikken. Daarnaast is het ook nog eens zo dat je Instagram-account levendiger oogt waardoor ook andere gebruikers aangespoord zullen worden om je te gaan volgen.
11 – Evalueer je statistieken
Eén van de belangrijkste voordelen waar je op kan rekenen bij online marketing heeft te maken met het feit dat je perfect bijvoorbeeld je marketingactiviteiten kan meten. Dit betekent dat je kan ontdekken wat er goed gaat, maar ook waar de eventuele pijnpunten liggen. Dit geldt ook voor Instagram. De Instagram statistieken voorzien je dan ook van zeer interessante inzichten. Het gaat hierbij onder meer om:
- Het aantal bereikte accounts;
- De interacties met inhoud;
- Het totale aantal volgers;
Bovendien kan je in je statistieken ook recent gerealiseerde hoogtepunten terugvinden. Op deze manier blijf je echt helemaal bovenop jouw Instagram-account zitten. Regelmatig de nodige aandacht schenken aan deze statistieken is dan ook zeker een absolute must wanneer je een positieve evolutie wil realiseren met jouw account op Instagram.
Verzeker jezelf van veel (nieuwe) volgers met deze interessante tips!
Hou je rekening met de 11 interessante tips die we op deze pagina voor jou hebben verzameld? Dan zal je kunnen vaststellen dat je op deze manier echt bent verzekerd van een mooi aantal (nieuwe) volgers. Op deze manier kan je jouw Instagram-account verder laten groeien waardoor ze een belangrijke meerwaarde kan betekenen voor jouw onderneming.