Online adverteren is één van de mogelijkheden om meer klanten met je website te krijgen. Maar welke vormen van online adverteren zijn er? En welke vorm van online adverteren is interessant voor jouw bedrijf?
Waarom wil je online adverteren?
Adverteren kan natuurlijk ook offline. Bijvoorbeeld in een krant of een tijdschrift. Waarom dan online adverteren? Online adverteren heeft een paar grote voordelen ten opzichte van offline adverteren:
- Betere targetting mogelijkheden; je kunt beter bepalen wie jouw advertenties wel of niet zien.
- Een groter bereik; je kunt lokaal adverteren maar ook landelijk of zelfs internationaal.
- Lagere kosten; online adverteren is vele malen goedkoper dan offline adverteren.
- Resultaten zijn beter te meten. Bij offline adverteren kun je eigenlijk niet (goed) nagaan wie jouw advertentie gezien heeft. Bij online adverteren kun je precies zien hoe vaak, wanneer en soms zelfs door wie jouw advertentie gezien is.
Is adverteren via traditionele kanalen dan dood?
Nee hoor, dat is het zeker niet. Er zijn nog steeds voorbeelden die heel goed werken. Maar het is belangrijk dat je goed in kaart hebt waar jouw doelgroep zit en of het uiteindelijk rendement oplevert. Sluit offline adverteren dus niet bij voorbaat uit. Maar kijk of het interessant is voor jouw bedrijf.
Bepaal eerste je doel wat je wil bereiken
Oké, je hebt een overzicht van de voordelen van online adverteren en je wilt er mee beginnen. De eerste stap is dan om je doel of doelen duidelijk te hebben. Het succes van online adverteren wordt voor een groot gedeelte bepaald door het juist definiëren van het doel. Doelen voor online adverteren:
- Naamsbekendheid opbouwen
- Verkopen realiseren
- Leadgeneratie
- Contact gegevens verzamelen
De 5 beste mogelijkheden voor online adverteren
Wat het beste kanaal voor online adverteren is, is van een paar factoren afhankelijk. Zaken waar rekening mee gehouden moet worden:
- Waar zit je doelgroep?
- Wat is je budget?
- Wat is je doel?
1. Google AdWords
Dit was jarenlang de nummer één manier om te adverteren. Ondertussen heeft Google AdWords er in Facebook een geduchte concurrent bij gekregen (zie punt 2). Google AdWords is een veiling voor zoekwoorden. Door middel van een algoritme wordt bepaald welke advertenties op welke positie worden getoond. Je kunt op Google of op partner websites adverteren.
Voordelen
- Groot bereik
- Goede targetting mogelijkheden
- Verschillende kanalen die ingezet kunnen worden
- Budget kun je zelf bepalen
- Retargetting mogelijkheden
Nadelen
- Specialistische kennis nodig om een optimaal resultaat te behalen
- Het wordt steeds duurder
- Nauwelijks targetting op demografische gegevens mogelijk
- Veel concurrentie
2. Facebook Adverteren
Facebook adverteren is erg in opkomst. Met 9,2 miljoen gebruikers in Nederland heb je een grote kans om jouw doelgroep te bereiken. Waar Google AdWords werkt op basis van zoekopdrachten, werkt Facebook Adverteren op basis van interesses en op persoonsgegevens. Het adverteren gebeurt dus vanuit een andere invalshoek.
How Ads Work on Facebook from Facebook on Vimeo.
Voordelen
- Kosten zijn, zeker in vergelijking tot Google AdWords, nog laag
- Groot bereik
- Je kunt goed bepalen wie jouw advertenties zien
- Verschillende advertentie doelen
- Advertenties laten zien aan mensen die al op jouw website zijn geweest
Nadelen
- Minder geschikt voor directe verkoop
- Af en toe gebeuren er onduidelijke dingen met advertenties. Conversie kosten kunnen heel erg schommelen
3. Advertentie ruimte op andere websites
Een andere mogelijkheid van online adverteren is adverteren op andere websites. Sommige website eigenaren bieden zelf advertentie ruimte op hun website aan. Vaak zijn het websites met veel bezoekers.
Voordelen
- Grote, specifieke doelgroep
- Makkelijk om op te zetten
Nadelen
- Resultaat is moeilijker te meten
- Website eigenaar bepaalt de prijs
- Geen remarketing mogelijkheden
4. Remarketing
Remarketing is beschikbaar bij o.a. Google AdWords en Facebook. Het is geen apart kanaal maar een onderdeel van het platform. Remarketing laat advertenties zien aan bijvoorbeeld website bezoekers. Je plaatst een pixel op je website waarmee je kunt monitoren wanneer iemand op je website komt. Op het moment dat deze website bezoeker op Facebook komt of op een website waar Google AdWords advertenties staan, wordt de advertentie getoond.
Deze vorm van adverteren is erg krachtig omdat mensen al in aanraking zijn geweest met je product of dienst.
Voordelen
- Effectieve vorm van adverteren, hoge conversie
- Je bereikt vooraf geselecteerde potentiële klanten
Nadelen
- Complexer om op te zetten
- Je moet eerst website bezoekers hebben
5. Marktplaats Admarkt
Admarkt is een soort Google AdWords binnen Marktplaats. Je adverteert dus alleen op Marktplaats. Het is met name geschikt om goede aanbiedingen op Marktplaats aan te bieden.
Voordelen
- Eenvoudig om op te zetten
- Je betaalt per klik
- Grote koopintentie onder de bezoekers van Marktplaats, hoge conversie mogelijk
Nadelen
- Er zijn maar een beperkt aantal plaatsen voor top advertenties beschikbaar
- Beperkt bereik, werkt alleen in Nederland en binnen Marktplaats
Ook nog het vermelden waard
Naast 5 bovenstaande mogelijkheden van online adverteren zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden. Een opsomming van nog enkele mogelijkheden:
- Adverteren op LinkedIn
- Adverteren op Twitter
- Beslist.nl
- Affiliate marketing
Welke vorm van online adverteren is het beste?
Daar is geen pasklaar antwoord op. Elk kanaal heeft zijn specifieke eigenschappen. Of het het juiste kanaal is, hangt dus onder andere van jouw doelen en budget af. Daarnaast is het ook heel goed mogelijk om verschillende kanalen naast elkaar te gebruiken.