Over SEO wordt ongelooflijk veel geschreven. Veel goede artikelen en tips maar ook veel SEO fabeltjes. In dit artikel lees je 15 veelvoorkomende SEO fabeltjes.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization in gewoon Nederlands zoekmachine optimalisatie. SEO zijn een verzameling technieken en strategieën die gezamelijk het doel hebben om een webpagina zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van een zoekmachine te krijgen op een van te voren bepaald zoekwoord. Het is de kunst om zoekwoorden te vinden die voor jouw website relevant zijn. Het liefste zoekwoorden die er voor zorgen dat je een hoge conversie haalt.

Met SEO is het mogelijk om je business te laten groeien doordat je relevante bezoekers op je website krijgt.

SEO fabeltjes

Hoe SEO precies werkt is voor niemand, behalve voor een paar ingewijden, duidelijk. Door veel te testen hebben SEO specialisten wel een goed idee wat wel en wat niet werkt maar helemaal precies weten zij het ook niet. Toch worden er een heleboel stellingen de wereld in geholpen die helemaal niet of niet helemaal waar zijn. Deze SEO fabels vind je hier in dit artikel terug.

1 – Hoe langer de tekst, des te beter

Er wordt vaal beweerd dat je tekst lang moet zijn, het liefste meer dan 2000 woorden. Nou is dat niet helemaal onwaar maar het is gedeeltelijk waar. Een lange tekst heeft zeker de potentie om op meerdere zoektermen (hoog) in de zoekresultaten te komen maar het is geen voorwaarde om hoog in de zoekmachines te komen. Het is afhankelijk van het onderwerp en het type pagina.

Als je een pagina schrijft over een onderwerp als “Wat is airbag?” dan kun je hier een leuk artikel van een paar honderd worden over schrijven maar dat is het dan ook wel. De bezoeker is waarschijnlijk op zoek naar een snel antwoord en niet een uitgebreid artikel van 2000 woorden waar een heleboel andere zaken verteld worden. Het is alsof je een vraag aan een politicus stelt en een brei van woorden op je af krijgt waarbij je nadat de politicus klaar is nog nadenkt wat hij nu eigenlijk gezegd heeft.

Daarentegen leent een artikel zoals bijvoorbeeld “21 Tips om hoger in Google te komen” zich wel voor een uitgebreid artikel. Hier kun je rustig veel woorden over schrijven zolang de content relevant is en iets toevoegt.

2 – Garanties op nummer 1

SEO specialisten die jou een nummer 1 positie op een bepaald zoekwoord beloven moet je heel snel links laten liggen. Dit is eenvoudig weg niet mogelijk.

Ten eerste heeft de SEO specialist geen controle over het algoritme van Google maar heeft hij ook geen invloed op wat de concurrentie doet. Een nummer 1 positie kan niemand jou beloven omdat het niet gegarandeerd kan worden.

3 – Yoast bolletjes op groen

“Als de bolletjes van de Yoast SEO plugin op groen staan, dan is mijn SEO in orde”. Helaas is dit ook een fabeltje. De Yoast SEO plugin is een hartstikke handig hulpmiddel maar ook niet meer dan dat. De plugin scant jouw ingevoerde tekst en kijkt via van te voren bepaalde waarden of de tekst goed geoptimaliseerd is. De aanbevelingen die gegeven worden zijn zeker goed om op te volgen maar weet ook dat de plugin niet feilloos is.

Als een bolletje niet groen is, kijk dan waarom dit het geval is. Soms ziet de plugin iets niet om is een rood bolletje niet relevant voor jouw pagina. Leer liever de basics van SEO zodat je zelf kan bepalen of je tekst goed opgezet is.

4 – Website met www scoort beter dan zonder

Nee, helaas is dit niet waar. Voor zoekmachines maakt het niet uit of een website met of zonder www bereikbaar is. Wel is het belangrijk dat je het consequent gebruikt. En ook is het belangrijk dat je maar één van de twee opties kiest en er voor zorgt dat je website niet via www én zonder www bereikbaar is.

5 – Hoe meer backlinks, hoe hoe hoger in Google

10 jaar geleden was dit inderdaad waar. Tegenwoordig telt de hoeveelheid links niet maar wordt er veel meer gekeken naar de relevantie en de kwaliteit van de links. Linkbuilding kan heel goed helpen om je website beter vindbaar te maken maar je moet wel goed weten welke links je moet aanvragen.

6 – Website bij Google aanmelden

Deze fabel komt uit vervlogen tijden. Vroeger moest je je website eerst bij Google aanmelden via een speciale pagina om deze zichtbaar in de zoekresultaten te maken. Nou kan dit geen kwaad maar is het niet verplicht. Als je een link naar de nieuwe website op een website plaatst die al door Google geïndexeerd is, dan zal Google je website vinden. Ook kan je je sitemap in Google Search Console toevoegen om gevonden te worden.

7 – Met een exacte domeinnaam scoor je beter in Google

Een exacte domeinnaam is een domeinnaam welke uit een zoekterm bestaat waar je op gevonden wil worden. Bijvoorbeeld “timmermanamsterdam.nl” of “schoonheidsspecialisterotterdam.nl”. Er was inderdaad een tijd dat een exact matching domain (zoals dit soort domeinen genoemd worden) voldoende was om op het zoekwoord te scoren.

Tegenwoordig heeft het nog wel een klein voordeel maar is het te verwaarlozen en kun je net zo goed een andere domeinnaam nemen.

8 – Een oude website scoort beter in Google

Een website die langer bestaat kan zeker voordelen hebben maar uiteindelijk draait het om de kwaliteit van de website. Als de oude website van slechte kwaliteit is zal deze het afleggen tegen nieuwe websites die wel van hoge kwaliteit zijn.

9 – Met een goede meta tag description kom je hoger in Google

Een meta tag description heeft geen directe invloed op je positie in de zoekresultaten van een zoekmachine. Wel is er indirecte invloed. Als je een goede meta tag description schrijft en meer gebruikers klikken op jouw link dan op websites die hoger dan jouw website staan, dan zal Google dit belonen door de website hoger in de zoekresultaten te plaatsen.

10 – Je moet een WordPress website hebben om hoog in Google te komen

Een WordPress website heeft een opbouw die Google goed begrijpt. Daarom is het makkelijk om je WordPress website goed vindbaar te maken maar het is een fabel dat je alleen met een WordPress website hoog in Google kan komen. Met een ander systeem of met een HTML website kun je net zo goed scoren. Wel is het natuurlijk van belang dat je website technische voor SEO geoptimaliseerd is en dat je regelmatig kwalitatief hoogwaardige content op je website plaatst. Kortom dat je je wel aan de zoekmachine optimalisatie richtlijnen houdt.

11 – Social media om hoger in Google te komen

Een halve waarheid, het gebruik van social media zorgt er niet direct voor dat je hoger in Google komt. Een link op social media telt niet als backlink wel heeft social media een kleine invloed op SEO als het artikel veelvuldig op social media gedeeld wordt. Het is niet zo dat je meteen vele plaatsen stijgt maar heeft zorgt er wel voor dat je website een klein beetje beter gewaardeerd wordt door Google.

12 – Google Ads heeft invloed op je rankings

Nee, door het gebruik van Google Ads zorgt er niet voor dat je hoger in Google komt. Ook niet lager trouwens, het gebruik heeft geen directe invloed op je Google posities.

Toch kan het gebruik van Google Ads invloed op je posities hebben. Dit komt omdat als je adverteert je meer naamsbekendheid creëert  en je een hogere CTR naar je pagina’s kan krijgen. Dit kan op lange termijn van invloed zijn op je posities in Google.

13 – Laat het zoekwoord vaak in je content terugkomen

Vroeger was dit een veelgebruikte truc. Laat het zoekwoord zo vaak mogelijk terugkomen op een pagina en je website wordt beter vindbaar. Maar Google heeft dit al lang geleden stopgezet, sterker als je dit nu doet wordt het als keyword stuffing gezien en wordt je er voor gestraft.

14 – Wij zijn Google Partners en kunnen je daarom helpen hoger in Google te komen

Misschien zijn het inderdaad SEO specialisten die je hoger in Google kunnen helpen maar het feit dat ze Google Partner zijn zorgt er niet voor dat je hoger in Google komt. Een Google Partner voldoet aan bepaalde eisen die Google stelt aan specialisten op het gebied van adverteren en dit heeft dus niks met SEO te maken!

15 – SEO is een eenmalige actie

Veel mensen zijn in de veronderstelling dat eenmalig de pagina optimaliseren voldoende is. Helaas! SEO is een constant proces. Het opzetten van een pagina is het begin, het echte werk begint nu pas. Van nieuwe content plaatsen tot het optimaliseren van bestaande pagina’s tot het delen van je content. Al deze werkzaamheden moet je constant uit blijven voeren om je website beter vindbaar te maken.

Wat moet je wel doen?

Je hebt een aantal veelvoorkomende fabels en halve waarheden over SEO gelezen. Je weet nu wat niet werkt maar moet je dan wel doen?

Het beste is om altijd te werken met de missie van Google in je achterhoofd houdend. Google wil zijn gebruikers het beste resultaat voor een ingegeven zoekopdracht geven. Zorg er dus altijd voor dat je waardevolle content schrijft waar jouw bezoekers iets aan hebben. Dat is het belangrijkste. Optimaliseer de tekst daarna zodat deze goed leesbaar voor Google is. Produceer regelmatig nieuwe content en kijk kritisch naar bestaande content. Met deze strategie kun ook jij jouw website beter vindbaar maken.

Call Now Button