Aanwezig zijn op social media is tegenwoordig voor bedrijven een absolute must. Enkel en alleen aanwezig zijn op deze platformen is echter niet voldoende. Het is dan ook in de praktijk ongelofelijk belangrijk om er voor te zorgen dat je de mogelijkheden van het social media platform in kwestie zo optimaal mogelijk kan benutten. Dat lijkt voor de hand liggend, maar dat is het eigenlijk niet.
Heel wat bedrijven hanteren nog steeds een compleet foutieve aanpak met als gevolg dat ze een groot deel van het potentieel van social media onbenut laten. Wil jij er voor zorgen dat jij niet één van deze bedrijven bent? Verdiep je dan zeker en vast even in de hieronder terug te vinden interessante social media tips voor bedrijven!
Kijk waar je doelgroep zit
Het ene social media platform is natuurlijk het andere niet. Daarom is het altijd belangrijk om na te gaan waar je doelgroep zich precies bevindt. Het opzetten van een geavanceerde strategie voor alle social media platformen is in de praktijk zo goed als onmogelijk. Voor jezelf bepalen welke social media platformen nu echt voor jou het meest van belang zijn is dan ook zeer belangrijk.
Maak gebruik van een strategie
Ga niet zomaar zonder concreet doel aan de slag op social media. De kans is ongelofelijk groot dat je, je op die manier gaat verliezen in het bos van mogelijkheden. Bij voorkeur zou je er eigenlijk voor moeten kiezen om gebruik te maken van een social media strategie. In deze strategie moet je niet alleen vermelden van welke platformen je gebruik gaat maken, wat bovendien ook te denken van de regelmaat van posten, het soort content die je gaat plaatsen, etc. Door gebruik te maken van een strategie kan je in ieder geval op een gestructureerde manier aan de slag gaan op social media.
Creëer content op maat van het kanaal dat je gebruikt
Het is tegenwoordig haast onmogelijk om vast te houden aan slechts één type content. De content die je gaat verspreiden via social media kan dan ook over verschillende karakters beschikken. Zo maken we tegenwoordig onder meer een onderscheid tussen:
- Tekstuele berichten;
- Volwaardige video’s voor bijvoorbeeld Youtube;
- Korte videoclips voor TikTok;
- Afbeeldingen voor met name Instagram;
Bovenstaande voorbeelden zijn uiteraard nog maar het puntje van de ijsberg. Toch geven ze reeds aan dat je er altijd goed aan doet om je niet alleen maar te focussen op één specifiek type van content. Doe je dat wel, dan is de kans ongelofelijk groot dat je een stevig potentieel onbenut zal laten. Het spreekt voor zich dat dit niet meteen de bedoeling kan zijn.
Speel in op trends
De content die via social media wordt gedeeld is altijd actueel. Mensen posten er op hoe ze zich voelen, wat ze van plan zijn om tijdens die dag te doen, etc. Datzelfde actuele karakter dien ook jij te verwerken in jouw social media strategie als bedrijf. Zijn er bijvoorbeeld bepaalde trends waar je op in kan spelen? Dan is het altijd een goed idee om dat te doen. Enkel en alleen op die manier zal je er namelijk in slagen om op de meest optimale wijze de aandacht van je doelgroep te trekken.
Ga samenwerkingen aan
Een belangrijk deel van de kracht van social media schuilt in de samenwerkingen die je er op aan kan gaan. Voor heel wat bedrijven die hun eerste stappen zetten op social media is het vaak spartelen om mee te kunnen met de concurrentie. Door de juiste samenwerkingen af te sluiten zal je echter meteen kunnen vaststellen dat dit allemaal een behoorlijk stuk vlotter kan verlopen. Sla bijvoorbeeld de handen in elkaar met een influencer en je zal merken dat jouw bedrijf meteen een ongelofelijke boost zal krijgen. Dit kan overigens niet alleen maar interessant zijn voor bedrijven die hun eerste stappen zetten op social media. Ook wanneer je reeds enige tijd actief bent op een platform als Facebook of Twitter kan een (nieuwe) samenwerking aangaan lucratief blijken te zijn.
Wees persoonlijk
Een belangrijke toegevoegde waarde kan worden gegeven aan je social media accounts door er een persoonlijke touch aan te geven. Mensen vinden het bijvoorbeeld altijd fijn om echte foto’s te zien van echte mensen die voor een bedrijf werken. Dat schept vertrouwen en bovendien creëer je op die manier ook een band met je doelgroep. Ondanks het feit dat een zakelijk social media account in de praktijk natuurlijk professioneel moet ogen mag er uiteraard ook al eens gelachen worden. Neem jezelf dus niet altijd al te serieus en probeer aan je posts soms ook een grappige twist te geven.
Maak gebruik van handige tools om te posten
Er zijn op het internet behoorlijk wat interessante tools terug te vinden die je kan gebruiken bij het beheren van je social media. Er bestaan zelfs allerhande hulpmiddelen die er voor kunnen zorgen dat je posts er meteen een flink stuk beter uit zullen komen te zien. Enkele potentieel interessante tools waar je voor het posten op of het beheren van je social media accounts gebruik van kan maken zijn:
- Buffer;
- Canva;
- Start a Fire;
- ly;
Uiteraard zijn bovenstaande tools nog lang niet alles. Toch geven ze je wel alvast een goed beeld van de verschillende hulpmiddelen waar je gebruik van kan maken voor wat jouw social media betreft.
Houd je statistieken bij
Meten is weten. Eén van de belangrijkste voordelen waar je op kan rekenen bij online marketing voeren heeft te maken met het feit dat je van alles data ter beschikking hebt. Deze data is ongelofelijk waardevol. Ze maakt het namelijk in de praktijk mogelijk om eventuele pijnpunten snel en eenvoudig te kunnen achterhalen. Door actief aan de slag te gaan met deze data zal je vervolgens kunnen vaststellen dat je stelselmatig een aantrekkelijke meerwaarde zal weten te realiseren voor jouw onderneming.
Maak gebruik van eigen afbeeldingen
Het inzetten van social media moet er in de praktijk onder meer voor zorgen dat er een bepaald gevoel van herkenning wordt gerealiseerd bij de doelgroep. Dit zorgt er voor dat het ook altijd een goed idee is om gebruik te maken van eigen afbeeldingen. Bij voorkeur maak je speciale afbeeldingen voor je social media strategie die uiteraard worden gemaakt in de stijl van je onderneming. Dit is veel interessanter dan wanneer je gewoon gebruik zou maken van standaard stockfoto’s.
Conclusie; denk goed na over jouw zakelijke social media accounts
Er bestaan echt ongelofelijk veel verschillende manieren om er voor te zorgen dat jouw zakelijke social media accounts zich weten te profileren ten opzichte van de concurrentie. De belangrijkste mogelijkheden die er op dit vlak bestaan hebben we hier op deze pagina voor jou verzameld. Benut je deze mogelijkheden optimaal? Dan zal je tot de conclusie komen dat je zakelijke social media ongetwijfeld een veel grotere meerwaarde zal weten op te leveren dan tegenwoordig het geval is.