Met Google AdWords kunnen gebruikers advertenties plaatsen op de websites van Google (Google zelf en YouTube) en op websites in het netwerk van Google (bijvoorbeeld op Marktplaats). Na het aanmaken en na goedkeuring van je advertenties, worden deze meteen vertoond en kun je meteen beginnen met nieuwe klanten binnen te halen.
Wat is Google AdWords?
Google AdWords is het advertentie programma van Google waarmee je geïnteresseerde bezoekers naar je website kunt sturen. Je kunt advertentie tonen op het moment dat een gebruiker van Google een bepaald zoekwoord intikt. De advertenties worden dan in de zoekresultaten getoond. Naast tekst advertenties kun je ook gebruik maken van beeld advertenties. Deze worden op websites binnen het Google AdWords netwerk getoond.
Hoe werkt Google AdWords?
Google AdWords werkt met een veilingsysteem. Van te voren geef je aan hoeveel je per klik wilt betalen. Met behulp van een algoritme bepaalt Google welke advertentie op welke positie terecht komt. Naast het betalen per klik kun je ook betalen per 1000 vertoningen. Bekijk de video hieronder voor een uitleg van het veilingsysteem.
Welk netwerk moet je kiezen?
Google AdWords heeft 2 netwerken waar je je advertenties kunt tonen:
- Het zoeknetwerk
- Het display netwerk
Het zoeknetwerk van Google bestaat het Google zoeken en de andere Google websites zoals Google Maps en Google shopping en daarbij de websites van Google zoekpartners zoals vinden.nl.
Het displaynetwerk van Google bevat websites zoals YouTube en Gmail en andere partner websites van Google.
Een belangrijk verschil tussen beide netwerken is dat advertenties in het zoeknetwerk worden getoond aan de hand van een zoekopdracht, de advertenties zijn dus erg relevant. Advertenties in het display netwerk worden getoond aan de hand van een URL. Bezoekers op de website krijgen deze advertenties te zien terwijl niet specifiek naar jouw dienst of product op zoek zijn. De conversie in het zoeknetwerk is over het algemeen hoger dan in het display netwerk.
Voorbereiding
Voor je begint met je AdWords campagne, zijn 2 zaken erg belangrijk om te weten:
- Wat je doel van de campagne is.
- Wat zijn je cijfers, wat mag een klik kosten?
Voor een AdWords campagne kun je verschillende doelen hebben. Het meest bekende is natuurlijk verkoop. Maar het kan ook contact met je bedrijf opnemen zijn of naamsbekendheid.
Je cijfers kennen betekent dat je weet wat je product of dienst kost en oplevert. Zo kun je uitrekenen wat je aan acquisitie uit kan geven.
Opzetten van een Google AdWords campagne
Houd je bij het opzetten van een Google AdWords campagne aan de structuur van de website. Categorieën in de website of webshop worden advertentie groepen in Google AdWords. Bijvoorbeeld:
- Electrische gitaren
- Spaanse gitaar
- Gitaar accessoires
Maak per advertentie groep meerdere, relevante advertenties.
Zoekwoorden onderzoek
Zoek relevante zoekwoorden met de zoekwoordplanner van Google AdWords. Houd relevante zoekwoorden bij elkaar zodat je kwaliteitsscore hoog blijft.
Landingpagina’s
Een landingspagina is de pagina waar een bezoeker op terecht komt nadat hij of zij op een advertentie heeft geklikt. Het is belangrijk dat een landingspagina goed aansluit op de advertentie. Als je op een advertentie met electrische gitaren klikt, moet de bezoeker ook op een pagina komen met electrische gitaren komen. Anders heb je grote kans dat de bezoeker onverrichte zaken weer weg klikt en jij geld weggooit aan advertenties die niet converteren.
Blijf verbeteren
Als je campagne eenmaal loopt, is het zaak om de resultaten te meten. Stel in ieder geval Google Analytics goed in. Zodat je kunt zien of je doelen behaald worden. Binnen AdWords kun je altijd kijken welke advertenties en zoekwoorden wel of niet goed lopen en hier actie op ondernemen. Kijk ook altijd even naar je kosten per klik. Het allerbelangrijkste is dat je campagne rendement oplevert. Zolang een Euro budget geld oplevert, kun je overwegen om meer Euro’s aan je budget toe te voegen.