Het aanbieden van interessante, waardevolle content op een zakelijke website is tegenwoordig belangrijker dan ooit. Het implementeren van een zakelijk blogonderdeel zorgt er voor dat je eigenlijk twee vliegen in één klap kan slaan. In eerste instantie kan je op deze manier de expertise van je bedrijf extra in de verf zetten. Daarnaast zorgt het periodiek plaatsen van zakelijke content er ook voor dat je uiteindelijk hoger in de zoekresultaten zal komen te staan.

Het opzetten van een zakelijke blog kan dus in de praktijk zeer interessant zijn, maar hoe begin je daar precies mee? En met welke aandachtspunten moet je rekening houden? Ontdek meteen 7 interessante tips voor een succesvol zakelijk blog op deze pagina.

Wat is zakelijk bloggen?

Zoals in de inleiding reeds aangegeven is het zo dat zakelijk bloggen gebeurt in functie van het bedrijf waarvoor je werkt of dat je runt. De zakelijke teksten die je schrijft kunnen dan gaan over bijvoorbeeld een dienst of een product die wordt aangeboden. Daarnaast is het ook mogelijk dat bedrijven door middel van een zakelijke blog belangrijk nieuws posten die relevant is voor de sector waarin ze zich bevinden. In ieder geval is het zo dat een zakelijke blog altijd een meerwaarde met zich mee moet brengen voor (potentiële) klanten.

bloggen

Waarom bloggen?

Er kan worden vastgesteld dat het opzetten van een zakelijk blog door de jaren heen steeds populairder is geworden. Het merendeel van de bedrijven kiest er tegenwoordig dan ook voor om op periodieke basis teksten toe te voegen aan haar website. De exacte voordelen waar je op kan rekenen bij zakelijk bloggen zijn degene die we hieronder op een rijtje hebben gezet:

  • De vindbaarheid van je bedrijfswebsite wordt verbeterd;
  • Je kan je professionele kennis delen en een betere expertstatus krijgen;
  • Het is mogelijk om een boost te creëren voor je netwerk;
  • Je beschikt meteen ook over heel wat social media content.

Spreken de bovenstaande voordelen jou ook wel aan? Zou je dan ook bijgevolg zelf ook een zakelijke blog willen opzetten? Hou dan rekening met de onderstaande 7 tips en zorg er voor dat ook jouw zakelijke blog echt succesvol wordt.

Tip 1: Ken je doelgroep

De content die je gaat toevoegen aan je zakelijk blog schijf je uiteraard niet voor jezelf, maar voor je (potentiële) klanten. Dit zorgt er voor dat je, je goed bewust moet zijn van je doelgroep. Ben jij bijvoorbeeld een bedrijf die kindervoeding verkoopt? Dan zijn jonge ouders wellicht jouw belangrijkste doelgroep en niet bijvoorbeeld senioren.

Door je bewust te zijn van je doelgroep zal je kunnen vaststellen dat je het creëren van heel wat overbodige en gewoon niet interessante content kan voorkomen.

Tip 2: Maak een content plan

In lijn met bovenstaande ligt de tip om een content plan op te maken. Dit content plan houdt in eerste instantie rekening met het aanbod van je bedrijf en de doelgroep. Dat is echter niet alles. Het opstellen van een content plan zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat de kernboodschap duidelijk wordt.

planning maken

Meteen beginnen met het schrijven van content voor je zakelijke blog zonder hier op voorhand even grondig over na te denken is vaak geen goed idee. Door het opstellen van je content plan weet je vanaf het eerste moment de juiste snaar te raken bij de doelgroep. Zo voorkom je ook meteen dat je veel werk voor niets doet.

Tip 3: Schrijf waardevolle content voor je doelgroep

Algemene, weinig diepgaande en vernieuwende content is reeds op ontelbaar veel verschillende bedrijfswebsites terug te vinden. De kans dat je tegenwoordig met een dergelijke zakelijk blog nog zal weten te scoren is dan ook zo goed als onbestaande. Ook om je geloofwaardigheid niet te verliezen is het schrijven van echt waardevolle content voor je doelgroep van cruciaal belang.

Zorg er dus met andere woorden voor dat je content indien mogelijk een belangrijke of vaak gestelde vraag vanuit je doelgroep weet te beantwoorden. Heb jij er geen idee van wat deze prangende vragen nu precies zijn? Dan kan het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek je op dit vlak heel wat belangrijke inzichten verschaffen.

Tip 4: Optimaliseer je blog voor de zoekmachines

Je mag nog zo’n waardevolle content schrijven, het spreekt voor zich dat die content ook goed vindbaar moet zijn. Is dat niet het geval? Dan is de kans bijzonder groot dat (potentiële) klanten ze toch niet op een efficiënte manier zullen kunnen vinden.

Ondanks het feit dat “content king is” is het eveneens zeer belangrijk om er voor te zorgen dat zoekmachines je zakelijk blog zo optimaal mogelijk kunnen indexeren. Enkel en alleen op die manier zal je met jouw zakelijk blog de meest interessante posities in belangrijkste zoekresultaten kunnen ambiëren.

Tip 5: Maak je blog multimediaal

Niet zelden gaat er een belangrijke meerwaarde schuil in de media waar in je blog gebruik van wordt gemaakt. De kans bestaat dat deze stelling er nu voor zorgt dat je haren spontaan overeind gaan staan. Dat is echter nergens voor nodig. Hiermee doelen we vooral op het belang van het gebruik van bijvoorbeeld afbeeldingen en / of video’s.

Ook het gebruik van infographics en bijvoorbeeld PDF-bestanden valt te overwegen. Door je blog multimediaal te maken oogt ze niet alleen nog professioneler, daarnaast kan je er op deze manier ook voor zorgen dat bezoekers langer op je zakelijke blog blijven hangen.

Tip 6: Zorg voor een goede promotie van elke blog

We leven in een tijd waarin het voeren van promotie voor jouw content helemaal geen probleem meer hoeft te zijn. Bovendien is het op verschillende manieren ook nog eens volledig gratis mogelijk. Heb je een nieuwe zakelijke blog geplaatst? Zorg er dan in ieder geval voor dat deze altijd wordt gepromoot. Enkele interessante mogelijkheden op dit vlak zijn onder meer:

  1. Het promoten van je blogartikelen via social media;
  2. Het promoten van je blogartikelen door middel van een nieuwsbrief.

Door je zakelijke blogartikelen te promoten zorg je voor een nog betere verspreiding van je waardevolle content. Op deze manier kan je zomaar nog meer potentieel geïnteresseerden aanspreken. Hoe vaker je blogartikel bovendien door derden wordt gedeeld, des te groter ook de impact uiteindelijk kan worden op de ranking van dat artikel in de zoekmachines.

Tip 7: Sluit altijd af met een duidelijk call to action

call to action voorbeelden

Uiteraard spreekt het voor zich dat je zakelijke blogartikelen ook daadwerkelijk tot iets moeten leiden. Het ultieme doel van deze artikelen is dan ook om nieuwe klanten te werven voor je bedrijf. Omwille van deze reden dient een blogartikel altijd te worden afgesloten met een duidelijke call to action. Met andere woorden, motiveer de lezer aan het einde van je blogartikel om actie te ondernemen. Dit kunnen verschillende dingen zijn zoals:

  1. Zich inschrijven voor de nieuwsbrief van je bedrijf;
  2. Een account aanmaken op je bedrijfswebsite;
  3. Het aanvragen van een offerte voor een bepaalde dienst;
  4. Een specifieke dienst afsluiten of een product kopen.

In ieder geval, wil je dat jouw zakelijk blog ook daadwerkelijk een positieve impact heeft op je klantenbestand en de omzet die je onderneming weet te realiseren? Dan mag een call to action aan het einde van je blogartikel beslist niet ontbreken!

Conclusie; een zakelijk blog creëren is het overwegen altijd waard

Heb jij er tot dusver nog niet voor gekozen om voor jouw bedrijf een zakelijk blog in het leven te roepen? Dan is de kans ongelofelijk groot dat je heel wat potentieel aan je neus voorbij ziet gaan. Door rekening te houden met de tips op deze pagina kan je meteen op een interessante en doeltreffende manier aan de slag gaan. Maak handig gebruik van deze tips en creëer op deze manier een belangrijke meerwaarde ten opzichte van jouw concurrenten!

Call Now Button