AMP is de afkorting van Accelerated Mobile Pages. Het is een speciale weergave van een webpagina waarbij zoveel mogelijk is weggelaten. Doordat de pagina uitgekleed is, zal deze sneller laden en dat is vooral op mobiel een groot pluspunt omdat daar over het algemeen de internet snelheid lager is.
AMP en Google
In februari 2016 heeft Google aangekondigd dat Accelerated Mobile Pages in de zoekresultaten opgenomen gaan worden. Voor mobiele SEO is dit interessant. In plaats van de “gewone pagina” kan de AMP versie van de pagina in de mobiele zoekresultaten opgenomen worden. Dit is te herkennen aan het speciale teken in de zoekresultaten. Of de AMP versie getoond wordt is aan Google om te bepalen.
Hoe krijg je AMP?
Voor de bekende CMS-en is er een kant en klare plugin beschikbaar. Voor WordPress is er bijvoorbeeld een gratis plugin die je kunt downloaden. Na installatie kun je AMP activeren. Zonder plugin zul je zelf aan de slag moeten met HTML en CSS of je moet je webbouwer inschakelen om het voor je te laten doen.
Waarom AMP?
Google vindt de ervaring van gebruikers op een website het allerbelangrijkste. Op mobiel is de internetsnelheid over het algemeen lager dan op een klassieke internet verbinding. Met AMP laadt een pagina sneller en dit komt de gebruikerservaring dus ten goede. Normaal gesproken haakt een bezoekers immers na een paar seconden wachten op het laden van een website af en verlaat de website.
AMP biedt voordelen voor mobiele SEO
Een website die geoptimaliseerd is voor mobiel, zal het beter doen in de zoekresultaten op een mobiel. Maar AMP biedt daarbovenop nog een voordeel. In de zoekresultaten op een mobiel wordt namelijk als eerste een carousel met AMP pagina’s getoond. Hier staan dus alleen AMP pagina’s en geen gewone v0or mobiel geoptimaliseerde pagina’s. Jouw pagina van jouw website kan hier dus tussen staan.