020 - 773 5491 info@friebie.nl

De term conversie wordt veel gebruikt binnen Internet of Online Marketing. Conversie wordt uitgedrukt in procenten en geeft aan hoeveel procent van de website bezoeken omgezet wordt in een vooraf bepaald doel.

Conversie berekenen

Stel dat je de conversie van je website wilt weten. Hoe bereken je deze dan? Van te voren bepaal je eerste een doel. Voorbeelden van doelen zijn:

  • Offerte aanvragen
  • Bestellingen
  • Contact opnemen
  • Verkopen
  • Downloads

In het voorbeeld van een offerte aanvraag, spreek je van een conversie als een website bezoeker het formulier van de offerte aanvraag ingevuld en verzonden heeft. Als er 100 bezoekers op de website zijn geweest en er is 1 offerte aangevraagd, dan is de conversie: (1/100)*100=1%.

De conversie berekening is dus: (aantal behaalde doelen / aantal bezoekers) * 100 = conversie (in %).

Waarom is conversie belangrijk?

De conversie geeft aan hoe succesvol jouw marketing activiteiten zijn. Met de conversie kun je per marketing kanaal bekijken hoeveel rendement het oplevert en welk kanaal het meeste rendement oplevert. Als je ziet dat bepaalde kanalen meer opleveren, kun je daar je focus opleggen. Andersom geldt als je ontdekt dat een kanaal je alleen maar geld kost, je kunt besluiten om daar mee te stoppen.

Hoe kun je de conversie verhogen?

Conversie verhogen op een website is niet eenvoudig. Vaak is het een kwestie van kleine veranderingen testen en kijken wat dit oplevert. Er zijn natuurlijk wel richtlijnen waar je je aan moet houden:

  • Zorg voor gericht website verkeer; Als je bezoekers naar je website stuurt, zorg er dan voor dat het bezoekers zijn die interesse in jouw product of dienst hebben.
  • Zorg voor zo min mogelijk afleiding op de pagina waar de conversie plaats moet vinden. Denk hierbij aan het bestelproces in een webshop waar een website bezoeker maar één ding moet doen, namelijk de bestelling plaatsen.
  • Zorg voor een goed design. Maak duidelijk wat de website bezoeker moet doen door opvallende buttons te gebruiken bijvoorbeeld.
  • Wees duidelijk wat de bezoeker kan verwachten. Bijvoorbeeld een geheel vrijblijvende offerte aanvraag. Geen verplichtingen.
  • Wek vertrouwen. Dit kun je doen door keurmerken of testimonials te gebruiken. Ook zaken als “Niet goed geld terug” kunnen gebruikt worden.

 

Call Now Button