Een autoresponder is software waarmee je geautomatiseerd e-mails kunt versturen. Je kan in een autoresponder verschillende e-maillijsten aanmaken waar je e-mails naar toe kunt sturen. Een autoresponder is misschien wel de belangrijkste software die je nodig hebt voor je internet marketing strategie.
Waarom een autoresponder gebruiken?
Als je je bezighoudt met online marketing dan wil je graag in contact komen en blijven met je doelgroep. Een bewezen strategie is om e-mailadressen te verzamelen zodat je op een later tijdstip weer contact met een potentiële klant op kan nemen. En daar kun je een autoresponder prima voor gebruiken. Door een gratis te downloaden e-book op je website te zetten en vervolgens de e-mailadressen in de autoresponder op te slaan, kun je in contact met je doelgroep blijven.
Hoe werkt een autoreponder?
Een autoresponder is zelfstandige software, dat wil zeggen dat het apart gehost wordt. Via een interface kun je een connectie tussen je eigen website en en de autoresponder opzetten.
Binnen de autoresponder heb je de mogelijkheid om verschillende lijsten op te zetten. Je kunt bijvoorbeeld een lijst met beginners en een lijst met gevorderden maken. Een mailing kun je naar één of naar alle lijsten versturen. Tegenwoordig worden autoresponders steeds slimmer en kun je ook bepaalde acties nav een gebeurtenis uitvoeren. Bijvoorbeeld als iemand mail A heeft gelezen, dan mail B versturen. Maar ook als iemand mail A na 3 dagen niet gelezen heeft, dan mail C versturen.
Het voordeel van een autoresponder
E-mails kun je ook via bijvoorbeeld Outlook versturen of vanuit een CMS. Waarom dan toch een autoresponder gebruiken?
De voordelen van een autoresponder zijn:
- Een hogere aflever rate, meer e-mails komen aan
- Je kunt e-mails inplannen
- Je hebt de beschikking over statistieken, je kunt o.a. zien of mensen de e-mail openen, hoeveel e-mails aankomen
Bekende autoresponders
Bekende autoresponders zijn:
Wat kost een autoresponder?
De prijzen van een autoresponder lopen uiteen. Veel gebruiken een freemium model waarbij je beperkte functionaliteit gratis krijgt en naarmate je meer wil, je (meer) gaat betalen. Autoresponder hanteren ook een staffel model. Hoe meer e-mails en hoe meer abonnees, hoe hoger de kosten. Kijk op de websites van de diverse autoresponders voor de exacte prijzen.
MailChimp is een autoresponder welke tot 2.000 abonnees en 12.000 mails per maand gratis is.