Een call to action betekent letterlijk een oproep tot actie. In de online wereld betekent het dat je wil dat een bezoeker op je website een bepaalde actie uitvoert. Dit kan bijvoorbeeld het overgaan tot de aankoop van een product of dienst zijn maar ook het invullen van een formulier, het maken van een afspraak, het aanvragen van een offerte of het contact opnemen met de website eigenaar. Een goede call to action zorgt voor een verhoging van de conversie op de website.
Wat maakt een call to action goed?
Een goede call to action is duidelijk en nodigt uit om gebruikt te worden. Ook valt een goede call to action op. Door duidelijke, sturende teksten te gebruiken en een opvallende, contrasterende kleur te gebruiken zorg je er voor dat een call to action opvalt op een webpagina. Het belangrijkste doel van een call to action is om een bezoeker te verleiden om er gebruik van te maken en zo het gewenste doel voor de website te behalen.
5 tips voor een goede call to action
1. Plaats op elke pagina een call to action
Elke pagina moet een doel hebben. Of het nu een aankoop betreft of inschrijven op je mailinglijst, er moet een doel zijn voor de pagina. Daarom moet ook elke pagina een call to action hebben.
2. Plaats een call to action op de juiste plaats
Neem de bezoeker op een pagina mee in een verhaal. Werk met het AIDA model. Zorg eerst voor Aandacht, daarna Interesse, daarna Desire (verlangen) en tenslotte Actie. De laatste stap is de plaats voor de call to action.
3. Neem bezwaren weg
Als een bezoeker twijfelt, zal hij geen actie ondernemen. Door het toevoegen van korte teksten als “gratis geleverd”, “voor 16.00 uur besteld, morgen in huis” etc neem je bezwaren weg die er bij de bezoeker kunnen zijn.
4. Geef de bezoeker een veilig gevoel
Mensen zijn kudde dieren. Als heel veel mensen iets goed vinden, zullen anderen dit ook sneller goed vinden. Dit kun je bewerkstelligen door testimonials toe te voegen.
5. Zeg wat de bezoeker moet doen
Laat geen ruimte voor interpretatie, zorg voor duidelijkheid met je call to action. Teksten als “bestel direct”, “koop nu” laten niets aan duidelijkheid over.