Op een heatmap wordt weergegeven op welke delen van het beeldscherm het meeste worden bekeken door de gebruikers. Door te meten naar welk stuk van het beeldscherm het langste wordt gekeken, kan je conclusies trekken over welk stukje van de website de meeste aandacht trekt. Synoniemen voor heatmap zijn warmtebeeld of aandachtskaart.

Hoe werkt een heatmap?

Een heatmap kan worden opgesteld aan de hand van een eye-trackingonderzoek. Met behulp van een apparaat dat de oogstand en oogbeweging meet, wordt onderzocht waar de gebruiker zijn blik op richt en wat de bewegingen van het oog zijn. Door dit te meten kan je bepalen welke onderdelen van een website of applicatie de gebruiker aandachtig bekijkt en welke delen worden overgeslagen. De resultaten worden weer gegeven op een screenshot van de website. Daar overheen komt een transparante laag met visuele temperatuurverschillen.

Met verschillende kleuren wordt aangegeven welke delen van de website goed worden bekeken en welke delen minder of zelfs helemaal niet. De rode kleur, komt overeen met warmte (heat) en geeft aan wat veel aandacht krijgt van de gebruiker en waar ze dus lang hun blik op laten rusten. De gele of groene kleur laat zien naar welke delen van de website wel gekeken wordt maar minder aandachtig of korter. De donkerblauwe of grijze gebieden geven aan dat de gebruiker er niet naar gekeken heeft.

Verhoog de gebruiksvriendelijkheid van je website

Het maken van een heatmap is een goede methode om een website te analyseren. Bijvoorbeeld wanneer je de gebruiksvriendelijkheid van applicaties of websites wil testen. Je kan precies zien welke gebieden van de website populair zijn en welke gebieden minder of geen aandacht krijgen. Je krijgt daarmee inzicht in het gedrag van de bezoekers van je website. Op basis van de resultaten van de heatmap kan je de gebruiksvriendelijkheid aanpassen en daarmee de conversie verhogen.

Call Now Button