Retargeting is een marketing vorm waarbij bezoekers op een website advertenties getoond krijgen op een andere website. Op deze manier wordt er getracht om bezoekers terug te laten keren op de website.
Hoe werkt retargeting?
Allereerst plaatst de website eigenaar een stukje code op de website. Met de code wordt een cookie gezet. De cookie zorgt er voor dat een bezoeker op de website gevolgd kan worden. Zodra de bezoeker op een website komt waar advertenties actief zijn, zal de advertentie aangeroepen worden. Afhankelijk van de instellingen van de advertentie zal de advertentie getoond worden.
Je hebt het vast zelf weleens gezien. Je komt op een website en kijkt zoekt naar een vakantie. Op het moment dat je dan op een andere website komt, zie je ineens een advertentie van de eerder bezochte website met vakanties. Dit is retargeting.
Waarom retargeting?
Retargeting is een erg krachtige vorm van marketing. Dit komt omdat een potentiele klant al iets verder in het aankoop proces zit. De potentiële klant kent jouw bedrijf immers al. De kans is groter dat de potentiële klant tot aankoop overgaat.
De voordelen van retargeting
- Meer clicks doordat je doelgroep jouw bedrijf al kent
- Conversie ligt hoger omdat potentiële klanten verder in het aankoopproces zitten
- Naamsbekendheid opbouwen, jouw doelgroep komt meerdere malen met jouw bedrijf in aanraking
- Effectiever gebruik van je budget
- Lagere kosten om klanten te krijgen
- Kwaliteit van je website bezoekers neemt toe
De nadelen van retargeting
- Je moet eerst een lijst met bezoekers opbouwen, dit kan even duren
- Het werkt op basis van cookies, als gebruikers hun cookies verwijderen, werkt retargeting niet meer
- Het is niet zo simpel om op te zetten, voor het beste resultaat zul je een specialist in moeten schakelen
Hoe kun je retargeting toepassen?
Er zijn 2 bekende vormen van retargeting:
- Via Google AdWords. Hierbij kun je adverteren op bijna 90% van alle websites ter wereld en op partner websites van Google zoals YouTube en Google Maps.
- Via Facebook adverteren. Hierbij kun je adverteren op Facebook zelf maar ook op steeds meer partners zoals Instagram en op diverse apps en websites.