SEA staat voor Search Engine Advertising of in het Nederland zoekmachine adverteren. Er bestaan verschillende afrekenmodellen voor SEA. Je kunt bijvoorbeeld per click, lead of aantal vertoningen betalen. Het bekendste SEA model is Google AdWords, het advertentie programma van Google. Daarnaast bieden de zoekmachines Bing en Yahoo ook mogelijkheden om te adverteren.
Adverteren met Google AdWords
Met Google AdWords kun je op 2 verschillende manieren adverteren:
- In het zoeknetwerk
- In het display netwerk
Google AdWords in het zoeknetwerk
Dit is de bekendste manier van adverteren. Op het moment dat een gebruiker van Google een zoekopdracht intikt, kunnen er boven en onder de organische (SEO) resultaten, advertenties verschijnen. Advertenties worden via een complex veilingsysteem getoond. De adverteerders betalen per klik.
Google AdWords in het display netwerk
Dit netwerk is op het eerste gezicht misschien iets minder bekend maar als je er op let, zul je de advertenties vaak zien. Het zijn namelijk banner advertenties in de vorm van afbeeldingen of tekst die op andere websites dan Google verschijnen. Ook kunnen de advertenties op Google websites zoals YouTube verschijnen. Adverteerders kunnen bepalen op welke websites de advertenties verschijnen. Ook is er een krachtige advertentiemogelijkheid in de vorm van retargeting. Dit betekent dat bezoekers die al op je website zijn geweest een advertentie kan tonen.
SEO vs SEA
SEO en SEA hebben beiden hun voor- en nadelen.
Voordelen SEO ten opzichte van SEA
- SEO is “gratis”
- Kan meer opleveren dan SEA
- SEO is in principe blijvend
Nadelen SEO ten opzichte van SEA
- Lange aanlooptijd voordat je resultaten ziet
- Veel concurrentie
- Het is complex en het verandert constant
Voordelen SEA ten opzichte van SEO
- Advertenties worden meteen vertoond
- Minder onderhoud nodig
- Meer controle waar en wanneer advertenties getoond worden
Nadelen SEA ten opzichte van SEO
- Kosten kunnen in een concurrerende markt hoog oplopen
- Je betaalt leergeld voordat je advertenties goed lopen
- Als je de campagnes stopt, heb je geen inkomsten meer
SEO of SEA?
Eigenlijk is het het beste om op SEO en SEA in te zetten. Het kan elkaar namelijk versterken. Ook kun je uit SEA meer data halen en deze data kun je weer voor je SEO activiteiten gebruiken (bij SEA conversies kun je bijvoorbeeld achterhalen welk zoekwoord gebruikt wordt).