SEM staat voor het Engelstalige begrip Search Engine Marketing of in het Nederlands zoekmachine marketing. SEM is de verzamelnaam voor alle online marketing activiteiten die er voor zorgen dat een website zichtbaarder wordt in de zoekmachines zoals Google. Onder SEM vallen SEO en SEA.

De voordelen van SEM

Naar schatting start zo’n 80% van alle aankopen met een zoekopdracht in de zoekmachine Google. Grote kans dus dat jouw klant ook zoekt in Google. Voor bedrijven is het daarom interessant om beter gevonden te worden in de zoekmachines zoals Google. Immers hoe hoger in Google, hoe meer potentiële klanten jouw website zien en hoe groter de kans is dat zij klant worden.

Gratis hoger in Google

Er zijn 2 manieren om beter zichtbaar te worden in de zoekmachines. De eerste is de “gratis manier”. Dit doe je door middel van SEO. Met SEO probeer je je website hoger in de gratis zoekresultaten van Google te krijgen en daar bezoekers mee naar je website te leiden.

Betaald hoger in Google

Zoekmachines hebben naast de gratis zoekresultaten ook betaalde zoekresultaten. Dit zijn advertenties. Met Google AdWords kun je bieden op zo’n betaalde plek. Het is iets minder populair dan SEO omdat de opstartkosten vaak vrij hoog zijn. Door de flinke concurrentie worden er vaak hoge prijzen voor een klik gerekend. Niet iedereen heeft het budget om dit op de lange termijn rendabel te krijgen.

Call Now Button