SEO staat voor Search Engine Optimization, of in het Nederlands zoekmachine optimalisatie. SEO is de naam die gegeven wordt aan de activiteit die uitgevoerd worden om de positie van een webpagina in de zoekresultaten van een zoekmachine te verbeteren. Zoekmachines tonen webpagina’s als een gebruiker een zoekopdracht ingeeft. Om zo hoog mogelijk in deze zoekresultaten te komen, wordt SEO toegepast.
Hoger in Google door SEO
In Nederland is er maar eigenlijk één zoekmachine die telt en dat is Google. Het marktaandeel van Google is dermate groot, zo’n 95%, dat SEO in de praktijk betekent hoger in Google komen. Er is een goed reden om hoger in Google te komen. De eerste posities van een zoekopdracht krijgen namelijk de meeste bezoekers uit Google. Meer bezoekers betekent meer kansen op (meer) klanten. Voor bedrijven is SEO dus een hele goede manier om meer klanten te krijgen.
Is SEO gratis?
SEO heet gratis te zijn, je hoeft immers niet per klik te betalen zoals bijvoorbeeld Google AdWords. Toch is dit een misverstand want ook SEO kan een dure aangelegenheid worden. In principe geldt dat hoe hoe groter de concurrentie er in een branche of zoekterm is, hoe meer moeite je moet doen om hoger in Google te komen. Zo kunnen de kosten voor SEO flink oplopen. En hoewel je geen kosten per klik hebt, heb je wel andere kosten zoals:
- (laten) schrijven van content
- zoekwoorden onderzoek doen
- specialisten inhuren
Veel werkzaamheden kun je zelf uitvoeren maar voor het beste resultaat kun je beter een gespecialiseerd bureau of een zelfstandige specialist inhuren.
Wat is belangrijk bij SEO?
SEO bestaat uit drie grote pijlers:
- De techniek van de website
- De content op de website
- De populariteit van de website
De techniek van de website
De basis is een technisch goed website. Het moet voor Google mogelijk zijn om jouw website te “begrijpen”. Dit doe je door net geschreven code op je website te plaatsen (tip: kies voor een WordPress website, dan is dit goed geregeld). Verder hecht Google veel waarde aan een snelle website, een veilige website (maak gebruik van SSL) en een website die ook op mobiel goed werkt. Voor de laatste optie is het verstandig om voor een responsive website te kiezen.
De content op de website
Naast de techniek van de website is het belangrijk dat je goede content op je website plaatst. Begin altijd met een zoekwoorden onderzoek zodat je weet welke onderwerpen populair zijn onder je doelgroep. Schrijf en publiceer regelmatig nieuwe content want Google is dol op websites die levendig zijn. Een goede manier om regelmatig content te publiceren is door te gaan bloggen. Schrijf waardevolle artikelen voor je doelgroep.
Nadat je content gepubliceerd hebt, kun je deze voor Google optimaliseren. Het is belangrijk om op strategische punten in de tekst optimalisatie toe te passen. Belangrijke onderdelen in de tekst zijn:
- De pagina titel, verwerk hier de zoekterm in
- De meta tag description, verwerk ook hier de zoekterm in
- Verwerk de zoekterm in de eerste alinea van de tekst
- De pagina kop, verwerk ook hier de zoekterm in
- Tussen koppen, verwerk ook hier de zoekterm in
- Maak gebruik van afbeeldingen en verwerk de zoekterm in de bestandsnaam en in de alt tag
- Maak gebruik van interne links
De populariteit van de website
Dit is het meest belangrijke onderdeel van SEO en ook het onderdeel waar je het minste invloed op hebt. Google meet de populariteit van de website aan de hand van het aantal verwijzingen naar de webshop. Bijvoorbeeld andere websites die naar jouw websites verwijzen. Dit noemen we links en de techniek om links te verkrijgen is link building. Daarnaast kijkt Google naar signalen van die op social media staan. Promoot daarom altijd je website op social media. Als je een nieuw artikel publiceert, publiceer deze dan meteen op social media zoals op Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest en Twitter.