Social media is hot. Je leest vaak dat je als ondernemer social media nodig hebt om in contact te komen met jouw doelgroep. Maar welke social media kun je nu het beste gebruiken als ondernemer om in contact te komen met jouw doelgroep?
Wat is social media?
Social media is een verzamelnaam voor verschillende internet platforms waar gebruikers lid van kunnen worden en informatie kunnen delen zonder of met minimale tussenkomst van een redactie. Gebruikers kunnen andere gebruikers volgen en informatie van anderen delen. Doordat een bericht gedeeld kan worden in je eigen netwerk kan er snel een viraal effect ontstaan waardoor berichten door veel mensen opgepakt kunnen worden. En dat is natuurlijk erg interessant voor ondernemers om zo met zo veel mogelijk potentiele klanten in contact te kunnen komen.
De voordelen van social media
- Social media is actueel. Veel gebruikers springen in op actuele gebeurtenissen.
- Social media is laagdrempelig, je hebt geen ingewikkelde abonnementen maar kunt heel snel een account aanmaken en beginnen met het plaatsen van berichten.
- Inhoud van gebruikers is deelbaar door andere gebruikers waardoor er snel een viraal effect kan ontstaan.
- Je kunt makkelijk met mensen in contact komen die in het dagelijks leven onbereikbaar zijn. Bijvoorbeeld mensen die aan de andere kant van de wereld wonen of met beroemdheden.
- Signalen van social media worden door de zoekmachines opgepikt waardoor het voor website eigenaren interessant is om content van de website op social media te delen.
De nadelen van social media
- Veel social media platforms gebruiken een algoritme wat bepaalt welke berichten aan wie getoond worden. Als gebruiker kun je daardoor interessante berichten missen.
- Social media kan ook tegen bedrijven werken. Als iemand ontevreden is over jouw dienstverlening en dit op social media plaatst, kan dit een grote groep mensen bereiken.
- Berichten op social media hoeven niet altijd betrouwbaar of waar te zijn. Hierdoor kan een hoax snel verspreid worden.
- Social media worden steeds commercieler. Bedrijven als Facebook vragen voor steeds meer diensten geld.
- De regels van het platform veranderen contstant.
- De houdbaarheid van een social media platform is meestal niet heel erg lang. Denk aan bijvoorbeeld Hyves.
- Het is lastig om de opbrengsten van social media inzichtelijk te maken.
Welke social media platforms zijn er?
Er zijn een heleboel verschillende social media platforms. De bekendste en meest gebruikte in Nederland zijn:
- Facebook (9,6 miljoen gebruikers in Nederland)
- YouTube (7,2 miljoen gebruikers in Nederland)
- LinkedIn (4,2 miljoen gebruikers in Nederland)
- Google+ (3,6 miljoen gebruikers in Nederland)
- Twitter (2,6 miljoen gebruikers in Nederland)
- Pinterest (2,0 miljoen gebruikers in Nederland)
- Instagram (2,1 miljoen gebruikers in Nederland)
- Snapchat (1,0 miljoen gebruikers in Nederland)
Bron: Marketingfacts
Naast bovenstaande platforms zijn er nog diverse andere platforms zoals: Vimeo, Vine, Tumblr, FourSquare en WeChat. Sommige bronnen beschouwen WhatsApp en bloggen ook als social media.
Welke social media platforms zijn het meest geschikt voor ondernemers?
Dat kan per ondernemer verschillen. Het belangrijkste is om te kijken of jouw doelgroep op het social media platform van jouw keuze aanwezig is. Elk social media platform heeft zo zijn eigen gebruikers.
De jongeren keren Facebook de rug toe en het platform groeit voornamelijk nog door de groep van 65 jaar en ouder. Facebook wordt voornamelijk voor privé gebruik gebruikt. Voor ondernemers is het zeer geschikt om op te adverteren vanwege de relatief lage kosten en het grote bereik.
YouTube
De gebruikers van YouTube zijn heel divers. Veel jongeren maken gebruik van het platform en vloggen er op los. Voor ondernemers is het eigenlijk een must om hier aanwezig te zijn. Al was het alleen maar omdat video’s goed gevonden worden en veel mensen het fijn vinden om naar een video te kijken (in plaats van een tekst te lezen).
Google+
Google+ is in Nederland (nog) niet echt populair, het wordt voornamelijk door trendsetters gebruikt. Veel accounts zijn slapend, er is niet heel veel activiteit op dit platform. Toch kan het voor ondernemers interessant zijn omdat het van Google is.
Op Instagram zitten voornamelijk jongeren tot 30 jaar. Op het platform worden foto’s gedeeld. Voor ondernemers kan het een interessant platform zijn als je sfeerbeleving over wil brengen.
LinkedIn is het zakelijk netwerk. Het is voor ondernemers interessant om in contact te komen met andere ondernemers, je doelgroep en om medewerkers te vinden. Daarnaast kun je lid worden van groepen om kennis te delen of te consumeren.
Op Pinterest zitten voornamelijk vrouwen. Het is een soort digitaal moodboard en zeer geschikt om producten te tonen.
Op Twitter kun je korte berichten van 140 tekens met of zonder foto plaatsen. De laatste jaren daalt het gebruik van dit platform steeds meer. Bij Twitter zelf zijn ze bezig om de regels te veranderen om zo de leegloop tegen te gaan.
Snapchat
Snapchat is een platform dat veel door jongeren gebruikt wordt. Met het platform kun je gekke foto’s maken die vanzelf verdwijnen. Voor ondernemers liggen hier kansen als jouw doelgroep jongeren is. Snapchat gaat naar de beurs en de verwachting is dat er dan advertentie mogelijkheden op het platform komen.