Google Trends is een van de diensten die Google aanbiedt voor bedrijven. Er wordt met Trends bijgehouden hoe vaak er op een bepaald woord is gezocht op Google. De resultaten worden in grafieken weer gegeven. Zo kan eenvoudig worden nagekeken of er in Nederland veel wordt gezocht op een bepaald zoekwoord.
Analyseer de zoekwoorden met Google Trends
Met de gegevens die worden verzameld op Google Trends kunnen onder andere vergelijkingen gemaakt worden. Zo kan je bijvoorbeeld zien of in de ene stad of land vaker wordt gezocht op een bepaald zoekwoord dan in een andere stad of land. Bovendien kunnen er vergelijkingen van een zoekwoord in verschillende talen worden uitgevoerd. Zo kunnen bedrijven bekijken waar de klanten zich bevinden. Wonen ze bijvoorbeeld in een bepaalde regio of komen wonen de klanten vooral in grote steden? Er kunnen trends worden ontdekt.
Is het zoekwoord bijvoorbeeld seizoensgebonden? Wanneer blijkt dat het zoekwoord vooral in een bepaald jaargetijde wordt gebruikt, dan kan een onderneming daar zijn reclame campagnes op af stemmen. Tevens wordt er rekening gehouden met belangrijke gebeurtenissen. Een voorbeeld hiervan is dat er meer wordt gezocht op het woord aardbeving nadat er ergens een zware aardbeving met grote gevolgen heeft plaats gevonden.
Plus- en minpunten van Google Trends
Met Google Trends kan men eenvoudig bekijken wat de populariteit is van een bepaald zoekwoord. Daar wordt de tekst op de website op aan gepast, zodat er vaak gezochte zoekwoorden in voor komen. Bovendien krijgt men meer inzicht in waar de klanten zich precies bevinden en kan het bedrijf acties ondernemen om beter zichtbaar te worden bij de betreffende klanten. Er zijn een aantal beperkingen van Google Trends. Het werkt het beste wanneer het gaat om algemene zoekwoorden. Wanneer het om specifiekere zoekwoorden gaat, kloppen de data helaas niet altijd. De resultaten zal men zelf moeten interpreteren. Dat kan nogal complex zijn, waardoor enig inzicht gewenst is om te komen tot een goede conclusie.