Social Media is een ideaal om op een andere manier een relatie op te bouwen met jouw klanten en potentiële klanten (prospects). Met Social Media bouw je een vriendschappelijke relatie op en kun je jouw doelgroep kennis met jou laten maken. Social Media is niet bedoeld om (direct) te verkopen. Maar hoe kun je Social Media het beste inzetten voor jouw bedrijf? Lees daarvoor onze tips.
Wat is Social Media?
Onder Social Media verstaan we internet platforms waarmee gebruikers informatie kunnen delen met andere gebruikers. Denk bij informatie aan tekst maar ook geluid (podcasts), afbeeldingen en video. Gebruikers kunnen reageren op andere gebruikers en kunnen met elkaar connecten.
Waarom moet je als bedrijf Social Media gebruiken?
Social Media kan een heel krachtig instrument zijn om in contact te komen en te blijven met jouw doelgroep. Als bedrijf heeft het de volgende voordelen:
- Je komt te weten wat er binnen jouw doelgroep leeft;
- je kunt het inzetten voor leadgeneratie;
- je kunt in contact komen met prospects;
- het zorgt voor een hogere ranking in de zoekmachines;
- je kunt een relatie opbouwen met jouw doelgroep.
Welke Social Media platforms kun je gebruiken?
Er zijn talloze platforms die je kunt gebruiken maar de meest gebruikte (in Nederland) zijn:
10 Tips om Social Media voor jouw bedrijf in te zetten
Hier onder staan 10 tips om Social Media voor jouw bedrijf te gebruiken.
Maak een plan
Begin altijd met het maken van een plan en neem daar de te volgen strategie in op.
- Welke Social Media platforms ga jij inzetten?
- Hoe vaak ga je updates plaatsen?
- Op welke tijdstippen ga je content plaatsen?
- Welke content ga je plaatsen?
- Welke doelgroep wil je bereiken?
Stel doelen
Wat is het doel dat je wil bereiken? Wil je een x aantal volgers? Of wil je dat je content door een bepaalde hoeveelheid mensen gezien wordt? Wat je doel ook wordt, denk er over na en stem je werkzaamheden er op af.
Lever waarde
Zorg dat de content die je op Social Media deelt van waarde is voor jouw doelgroep. Begin daarom met het verdiepen in jouw doelgroep. Wat houdt jouw doelgroep bezig? Welke problemen willen zij graag opgelost zien? Maak hier content voor en deel het.
Plaats regelmatig op Social Media
Om “on top of mind” bij je doelgroep te blijven, is het van belang om regelmatig een update te plaatsen. Dus niet een week een heleboel updates en vervolgens drie weken niets van je laten horen. Maar dan liever elke dag om 19.00 uur een update.
Optimaliseer je Social Media profielen
Met een goed profiel kun je jouw doelgroep aantrekken. Bijvoorbeeld als iemand op je profiel komt maar ook doordat je beter gevonden wordt in de zoekmachines. Enkele tips:
- Maak gebruik van een echte foto, het liefst van jezelf;
- maak een goede profiel beschrijving van jezelf of van je bedrijf;
- geef in je profiel aan wat men kan verwachten als men jou volgt;
- voeg een link naar jouw website toe.
Voeg Social Media toe aan je website
Zorg er voor dat jouw content via Social Media deelbaar is door het toevoegen van Social Media knoppen. Hiermee kan jouw content door veel mensen gezien worden.
Stuur mensen door naar jouw website of blog
Je wilt mensen zo snel mogelijk van Social Media af en zo snel mogelijk op jouw website of blog. Dit doe je door bij je updates een link toe te voegen.
Meet jouw inspanningen
Zorg er altijd voor dat je weet wat jouw inspanningen opleveren. Binnen de diverse Social Media platforms kun je al aan informatie komen. Maar zorg er ook voor dat je ziet wat er op je website gebeurt. Via welke kanalen komen mensen op je website. Welke updates zijn succesvol geweest? Dit kun je doen met het gratis statistieken programma van Google: Google Analytics.
Automatiseer
Elke dag een paar keer een update plaatsen is natuurlijk bijna onmogelijk om te doen. Maar gelukkig zijn er een heleboel handige tools die het leven een stuk makkelijker maken. Met deze tools kun je Social Media updates van te voren inplannen zodat je voor kunt werken en bijvoorbeeld in je vakantie ook op Social Media aanwezig bent.
Bekijk wat de concurrentie doet
Social Media verandert constant en om inspiratie op te doen, kun je ook eens bij de concurrentie kijken. Wat voor updates plaatsen zij?