1. Optimaliseer elke pagina voor 1 zoekwoord
Wil je hoger in Google? Bedenk dan eerst op welke zoekwoorden/ zoektermen je gevonden wilt worden. Dit doe je door een zoekwoorden onderzoek te doen om er achter te komen waar jouw doelgroep op zoekt. Deze zoekwoorden moeten terugkomen op jouw website. Per pagina optimaliseer je de pagina voor 1 zoekwoord of zoekterm.
2. URL’s optimaliseren
Een URL is het adres van de webpagina. Bijvoorbeeld http://www.mijndomeinnaam.nl/mijn-pagina. Sommige websites maken gebruiken van standaard URL’s zoals http://www.mijndomeinnaam.nl/index.php?id=242. Deze URL zegt niet zoveel (in tegenstelling tot het 1e voorbeeld). Zorg er voor dat de URL’s op jouw website leesbaar zijn en verwerk het zoekwoord in de URL.
3. Pagina titels
De pagina titel is voor SEO één van de belangrijkste onderdelen om hoger in Google te komen. Een goede pagina titel is tussen de 50 en 60 tekens. Eigenlijk moet deze 512 pixels zijn. Maar dat is natuurlijk voor de meeste mensen lastig om te berekenen. Daarvoor kun je een handig tooltje gebruiken. Verder moet je er weer voor zorgen dat het zoekwoord in de pagina titel terugkomt. Plaats het zoekwoord bij voorkeur vooraan in de pagina titel.
De pagina titel wordt door Google in de zoekresultaten getoond. Zorg er daarom voor dat deze uitnodigt om op te klikken en zorg er voor dat elke pagina een unieke pagina titel heeft.
4. Meta tag description
Ook de meta tag description wordt in de zoekresultaten van Google getoond. Hier heb je iets meer ruimte om tekst te plaatsen (ongeveer 155 tekens). Ook hier moet je weer het zoekwoord gebruiken waar je op gevonden wilt worden.
Zorg er voor dat elke pagina een unieke meta tag description heeft en dat er een duidelijke all-to-action in zit.
5. Interne links
Elke pagina op de website moet gevonden kunnen worden door Google. Een makkelijke manier om dit te doen is door het toepassen van interne links. Link vooral naar de meest belangrijke pagina’s op de website.
6. Juiste link naam
Als je interne links gebruikt, gebruik dan de juiste anchor tekst. De anchor tekst is niets anders dan de naam van de link. Je kunt bijvoorbeeld het zoekwoord gebruiken waarop je wilt dat de pagina gevonden wordt.
7. Gebruik en optimaliseer je afbeeldingen
Plaats afbeeldingen op elke pagina en optimaliseer deze afbeeldingen. Een paar tips om afbeeldingen te optimaliseren:
- Geef de afbeelding een beschrijvende naam en verwerk het zoekwoord in de naam;
- maak gebruik van de alt tag en gebruik hier ook het zoekwoord in
- verklein de afbeeldingen naar de maat die op de website gebruikt wordt.
8. Optimaliseer de tekst op de website
Tekst op een beeldscherm wordt anders gelezen dan op bijvoorbeeld papier. Teksten worden meer gescand dan gelezen. Optimaliseer je tekst voor website bezoekers:
- Gebruik witruimte, maak korte alinea’s;
- maak gebruik van koppen en tussenkoppen;
- maak gebruik van opsommmingen;
- verwerk zoekwoorden in de koppen, tussenkoppen en in de tekst.