Social media zijn online platformen waar gebruikers hun verhalen, kennis en ervaringen kunnen delen. De voordelen van social media zijn talrijk, zowel voor bedrijven als individuen. Platformen als Facebook, Instagram en Twitter geven kinderen en jongeren de mogelijkheid om sneller sociale contacten te leggen. Nieuws verspreid zich razendsnel en stelt iedereen direct op de hoogte van belangrijke gebeurtenissen. Voor bedrijven wordt social media gebruikt om dichterbij de consument te staan. Via social media kunnen zij hun doelgroep en hun interesses gemakkelijker volgen en daar op inspelen, met als gevolg meer bekendheid en groei van het bedrijf.
Sociale media en jongeren
Kinderen die van jongs af aan te maken hebben met social media, hebben hier uiteindelijk veel baat bij. Een belangrijk voordeel van social media is het snel oppikken van onder andere de Engelse taal. Ook jongeren kunnen veel leren van social media, mits het op een correcte wijze gebruikt wordt. Dagelijks wordt veel nieuws en andere informatie verspreid op social media, wat ook door jongeren snel opgepikt wordt. Mede vanwege deze kennis zijn jongeren in staat om een mening te vormen over bepaalde onderwerpen. Daarnaast leren zij de verschillende opvattingen over actuele kwesties. Bovendien zijn de digitale competenties een belangrijke aanvulling met oog op de toekomst.
Bedrijven en de voordelen van social media
Bedrijven kunnen, mits zij het op de juiste manier inzetten, veel voordelen van social media ondervinden. Ten eerste worden social media platformen ingezet om een blik te werpen op sollicitanten om een beter beeld te krijgen van zijn of haar verleden. Op deze manier loopt een bedrijf minder risico op het aannemen van een ongeschikt persoon. Daarnaast getuigt een goede marketing op social media van een aanzienlijke groei. Bedrijven kunnen social media inzetten voor campagnes, de interactie met klanten en bekendheid.
Kosteloos adverteren
Een groot voordeel van social media is het bijna kosteloos adverteren op diverse platformen. Er bestaan vormen van betaalde advertenties, maar door de juiste aanpak kan dit ook gratis. Op social media heb je de mogelijkheid om naar eigen inzien berichten te plaatsen, en wanneer een bedrijf dit dankzij goede interactie en verdieping in de doelgroep goed aanpakt, kan dit veel geld voor reclame schelen.
Interactie met de klant
Interactie met de klant is een ander voordeel dat social media met zich meeneemt. Mede door de transparantie van social media is een bedrijf in staat de doelgroep beter te leren kennen en zich mee te bewegen met hun interesses. Dankzij meer kennis van de doelgroep kan een bedrijf zich veel beter in de behoeftes van de klant voorzien.
Nadelen van social media
Social media kent vele voordelen, maar bij incorrect gebruik kan het ook negatieve gevolgen hebben. Zo is er regelmatig sprake van cyberpesten waarbij zowel jongeren als volwassenen online te maken hebben met bedreigingen of pesterijen. Bij bedrijven kost het bijhouden van social media veel tijd en vergt de interactie met klanten veel energie. Negatieve interactie met klanten vergt ook veel tijd en kan een slecht imago opleveren.