Bedrijven kunnen op Facebook gebruik maken van de Facebook pixel, een code die op de website geplaatst wordt. Aan de hand van deze code kan worden bijgehouden welke pagina’s de bezoeker van de website bezoekt. Ondernemingen kunnen op deze acties inspelen door gebruik te maken van remarketing. Deze innovatieve manier van adverteren geeft inzicht in het zoekgedrag van de klant en doelgroep, maar zorgt daarnaast ook voor gerichte reclames en betere omzet.

Slimme marketing met de Facebook pixel

Remarketing via de Facebook pixel is een slimme manier om klanten naar een website te leiden om vervolgens een bepaald doel te bereiken, zoals het bestellen van een product of het invullen van een formulier. Het werkt als volgt: de klant zoekt naar iets op het internet en komt op de site van een bedrijf. Wanneer dit bedrijf gebruik maakt van Facebook pixel, registreert de pixel het zoekgedrag van de klant. Wanneer de klant niet overgaat tot actie en de website sluit, kan het bedrijf doormiddel van Facebook pixel een advertentie tonen, wanneer de klant even later de Facebook app opent. Dit kan de klant alsnog aanzetten tot actie.

Gericht adverteren met Facebook pixel

Met gebruik van aangepaste conversie worden de verkopen van het bedrijf goed bijgehouden. Daar wordt op ingespeeld bij het adverteren, wat met Facebook pixel heel gericht gebeurd. De pixel onthoudt waar iemand de website van een bedrijf verlaat. Dit kan zijn op de invulpagina van een formulier of op de pagina waar het winkelmandje gevuld staat. Facebook pixel registreert dit gedrag en past de advertentie hierop aan. Zo ontstaat er een gerichte advertentie waar de kans groot is dat de klant opnieuw op de website komt en het proces afrond door het formulier in te vullen of de winkelwagen af te rekenen.

Optimalisatie en installatie

Met Facebook pixel heeft een bedrijf ook inzicht in de sterke maar ook minder sterke pagina’s van de website. Zo kijkt de code bij welke pagina klanten afhaken of waar veel op geklikt wordt. Met de registratie van dit gedrag kunnen bedrijven deze pagina’s optimaliseren en verbeteren, zodat ze weer aantrekkelijk worden voor de klanten. Een bedrijf heeft een account nodig bij Facebook Adverteren om gebruik te kunnen maken van Facebook pixel. Ook kan een bedrijf via deze tool de pixel op de website plaatsen. De onderneming in kwestie moet bij installatie zowel de inloggegevens van Facebook als van de website bij de hand houden.

Voor- en nadelen

Facebook pixel is een unieke manier om dicht bij de doelgroep en hun wensen te komen door middel van handig en slim adverteren. Via deze tool verkrijgt een bedrijf meer zichtbaarheid en naamsbekendheid. Daarnaast is het ook een geschikt middel om de doelgroep te verbreden. Wel kost de analyse van Facebook pixel veel tijd, omdat het door de technische benamingen en grafieken lastig te ontcijferen kan zijn. Ook is succes niet altijd gegarandeerd. Klanten die na bezoek op de website op Facebook gaan, zijn niet meer gericht op zoek en zullen dus ook niet altijd op de advertentie klikken.

Call Now Button