Met een Exact Match Domain wordt een domeinnaam bedoeld waarin de exacte zoekterm is verwerkt. Voor het gemak wordt vaak de afkorting EMD gebruikt. Een EMD wordt vaak ingezet om bij Google hoog te scoren op de belangrijke zoektermen.
Hoe gebruikt men een Exact Match Domain?
Er zijn een aantal manieren waarop een bedrijf de EMD kan gebruiken. Het bedrijf kan ervoor kiezen om in hun domeinnaam de belangrijkste zoekterm op te nemen. Dat is handig wanneer het bedrijf zich heeft gericht op één specifiek product. Een andere manier waarop een EMD kan worden gebruikt is door het opkopen van een heleboel verschillende domeinnamen waarin de belangrijkste zoektermen worden verwerkt. Deze EMD’s kunnen dan worden omgeleid naar het hoofddomein waar de website van het bedrijf te vinden is. Dit hoofddomein wordt hierdoor krachtiger. In plaats van veel verschillende domeinnamen door te laten sturen naar het hoofddomein, kan er ook voor gekozen worden om een kleine website op alle domeinen te zetten. Deze websites zullen slechts een beperkt aantal pagina’s hebben en sturen bezoeker via een link door naar het hoofddomein.
Exact Match Domain Penalty
Aangezien EMD’s vaak worden gebruikt om hoog te scoren op een belangrijke zoekterm zonder dat daar relevante content voor de gebruiker tegenover staat, is Google daar een stokje voor aan het steken. Google houdt zich namelijk bezig met het verbeteren van de kwaliteit van de zoekresultaten zodat de gebruiker terecht komt op webpagina’s met kwalitatieve content. Google is met een update gekomen, de zogenaamde Exact Match Domain Penalty. Wanneer Google heeft geconstateerd dat een EMD leidt tot een lage kwaliteit content, zal hij lager gewaardeerd worden. Een EMD met een lage kwaliteit content is te herkennen aan onder andere het geringe aantal pagina’s, veel koppeltekens in de URL, weinig content en veel keywords in verhouding tot de content.