Een opt-in pagina is een speciale landingspagina welke als doel heeft om bezoekers op he website zich te laten inschrijven voor je mailinglijst. Vaak is de pagina minimalistisch uitgerust met alleen een formulier waar je je naam en e-mailadres kan invullen in ruil voor een gratis weggever.

Waarom wil je een opt-in pagina op je website?

Als je wel eens in je website statistieken kijkt, dan zul je iets zien waar je niet blij van wordt. Zo’n 90-95% van de bezoekers komt eenmalig op je website en komt niet meer terug. Aan deze bezoekers kun je dus nooit jouw mooie producten of diensten verkopen.

De oplossing hiervoor is e-mailmarketing.

Je stuurt jouw mailinglijst regelmatig een e-mail met daarin waardevolle informatie voor hen. Natuurlijk plaats je een link in de mail zodat deze mensen weer op jouw website terechtkomen.

En precies daarvoor is de opt-in pagina.

Begin met het maken van een geweldige weggever
Bezoekers op je website zullen zich niet zomaar inschrijven op je mailinglijst. Tenzij je een geweldige website hebt natuurlijk.

Nee, meestal zul je ze moeten verleiden.

En dit kan heel erg goed door bezoekers een kado te geven, de gratis weggever.

Dit gaat zo…

Wil je mijn e-book met de 25 beste tips voor …? Laat dan hier je naam en e-mailadres achter en ik stuur het je toe.

Klinkt vast bekend, toch?

opt-in pagina voorbeeld

Wat moet er op een opt-in pagina staan?

Een opt-in pagina moet een bezoeker verleiden om zich in te schrijven op je mailinglijst. Dus je moet de voordelen van de weggever benoemen. Vertel waarom de bezoeker wat hij mist als hij de weggever niet download.

  • Maak een goede headline om de aandacht van de bezoeker te krijgen
  • Vertel de voordelen van de weggever, laat de voordelen voor de bezoeker zien
  • Maak een goede call-to-action zodat de bezoekers zich inschrijven
  • En natuurlijk de mogelijkheid om een naam en e-mailadres in te vullen
  • Optioneel kan je ook social proof toevoegen, testimonials van anderen

Hoe maak je een opt-in pagina?

Dat is niet heel erg complex. Bij de meeste WordPress themes zit wel een apart template (geen theme) in het theme om een landingspagina te maken. Ook is het mogelijk om een externe partij zoals Leadpages te nemen om een opt-in pagina te maken. Let er wel op dat hier kosten aan verbonden zijn.

Veel gemaakte fouten bij opt-in pagina’s

Onthoud wat het belangrijkste doel is: inschrijven! Maak niet de fout om te veel afleiding op de pagina te plaatsen. De pagina moet maar één ding kunnen en dat is inschrijven op de mailinglijst. Zaken als een menu en een footer kun je dus weglaten.

Een andere veel voorkomende fout is om te veel informatie van de bezoeker te vragen. Houd het simpel en vraag maximaal om de naam en het e-mailadres. Alleen het e-mailadres is nog beter. Hoe minder, hoe beter.

foute opt-in pagina

Test! Zorg dat alles goed werkt. Soms sturen bezoekers hun aanvraag in maar werkt de koppeling niet (goed). Zonde!

Call Now Button