ROI staat voor ‘Return on Investment’, wat letterlijk ‘rendement op investeringen’ betekent. Deze term wordt gebruikt wanneer ondernemers in gesprek gaan met investeerders. De ROI is het rendement, de opbrengst, op eerdere investeringen. Op basis van deze cijfers bepalen investeerders of het aantrekkelijk is om in een onderneming te investeren. Dit rendement op investeringen wordt berekend met een simpele formule.
Positieve of negatieve ROI
Een ROI wordt als volgt berekent: de verwachte opbrengst wordt gedeeld door de kosten van de investering, vermenigvuldigt met 100%. De uitkomst hiervan kan zowel een negatief als een positief getal zijn. Investeerders kunnen dus direct aan de uitkomst zien of het product, de dienst of project het waard is om in te investeren. Een negatieve uitkomst betekent dat een investering hoogstwaarschijnlijk verlies op zal leveren. Bij een negatief getal zullen investeerders in de meeste gevallen dan ook niet overgaan tot investeren. Een positieve uitkomst betekent logischerwijs een winstgevende investering.
Waarvoor gebruik je ROI
Het is als bedrijf handig om de ROI te berekenen voor eventuele investeringen, maar ook acties zoals aanbiedingen op een webshop of het inkopen van een grote voorraad. Wanneer een bedrijf de ROI uitrekent voor een actie, geeft de ROI de opbrengsten aan die de actie oplevert. Aan de hand hiervan weet een bedrijf of het een goede zet is om de actie door te zetten. Daarnaast kan een onderneming aan de hand van de ROI ook besluiten om bepaalde activiteiten stop te zetten, bijvoorbeeld wanneer de ROI constant laag of negatief is.
De voordelen
Een belangrijk voordeel van ROI is dus dat het bedrijf een goed beeld krijgt van de financiële slagingskans. Wanneer het bedrijf in gesprek gaat met investeerders, kan de ROI snel de doorslag geven in een project. Daarnaast is het voor de investeerder handig om de ROI van een bedrijf te vergelijken met het rendement van andere ondernemingen. De ROI van een bedrijf is zelf te berekenen, maar online staan er ook tal van calculators die de ROI van de onderneming gemakkelijk en snel vaststellen. Daarnaast is het ook mogelijk om de ROI achteraf te berekenen. Dit geeft een betrouwbaar beeld van de cijfers.
De nadelen
Hoewel het berekenen van de ROI een handige hulp is, heeft het ook een aantal nadelen. De formule houd met weinig rekening en andere belangrijke aspecten worden dus volledig buiten beschouwing gelaten. Hierbij kan gedacht worden aan de duur van een project, de groei van een organisatie en de terugverdientijd. Daarnaast kan een dusdanige investering risico’s met zich meebrengen. Wanneer een ROI 20% is en de opbrengsten en kosten nog onzeker zijn, kan deze 20% alsnog te laag zijn. De opbrengsten zeggen niets over de winstmarge van een investering.